- LandItalië
- Periode1970 - 1978
- CarrosserieSedan
- Cilinderinhoud1290 cm3
- Topsnelheid168 km/h
- Vermogen87 pk
- Koppel120 Nm
De auto
Het belangrijkste doelwit van de in 1962 geïntroduceerde Alfa Romeo Giulia is de sportieve huisvader. De Giulia is met verschillende motoren leverbaar, allemaal met een dubbele bovenliggende nokkenas en een relatief hoog vermogen. De 1290 cc-motor in de Alfa Romeo Giulia 1300 levert 87 pk, de krachtigste 1600 schopt het tot 112 pk. Welke Giulia je ook kiest, hij klinkt en stuurt heerlijk. Ondanks zijn hoekige vormen heeft de auto een uitstekende stroomlijn. Mede dankzij de zogenaamde Kamm-tail, een ingebouwde achterklepspoiler. In 1974 krijgt de Giulia een facelift. Hierbij worden de motorkap en de achterklep strakgetrokken. Twee jaar later verschijnt de Giulia Nuova Diesel, met een 55 pk sterke 1,8-liter dieselmotor van Perkins.
Reportage
Een dubbele bovenliggende nokkenas was ruim vier decennia geleden synoniem voor extra vermogen en sportieve prestaties. Het is dan ook geen verrassing dat juist de Italiaanse fabrikanten op dit gebied een voortrekkersrol vervulden. We gaan op pad met de Alfa Romeo Giulia 1300 Super, de Fiat 125 Special en de Lancia Fulvia GT.
Lees verderKoopadvies
De Alfa Romeo Giulia 1300 heeft altijd moeten opboksen tegen het krachtiger zustermodel met 1,6-liter motor. Veel eigenaren kozen er later voor om hun 1300 van de grotere motor te voorzien. Hierdoor zijn Giulia’s met de originele 1,3-liter motor behoorlijk zeldzaam, ook al is de auto gedurende een lange periode (1964-1978) en in grote aantallen van de band gelopen. Natuurlijk zijn de prestaties van de Giulia 1600 beter, maar dat is geen reden om een goede, originele 1300 te laten staan. Vanwege het mooie interieurintwerp zijn Giulia’s uit de periode 1972-1974 het aantrekkelijkst.
Lees verderSpecificaties Alfa Romeo Giulia 1300 Super (1972)
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal
- 4 portieren
- V: draagarmen, schroefveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- A: starre as, geleide-armen, reactiestangen, schroefveren, telescoopschokdempers
- Kogelkringloopbesturing
- Remmen v/a: schijven / schijven
- Banden v/a: 165 R 14
Techniek
- L/B/H: 4160 / 1560 / 1430 mm
- Wielbasis: 2510 mm
- Spoorbreedte v/a: 1324 / 1274 mm
- Leeggewicht: 1080 kg
- Tankinhoud: 46 l
- Gebouwd van 1970-1978
- Productieaantal: 153.274
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 13,8 sec.
- Topsnelheid: 168 km/h
- Verbruik: 9,9 l/100 km (1 : 10,1)