- LandItalië
- Periode1954 - 1962
- CarrosserieCoupé
- Cilinderinhoud1290 cm3
- Topsnelheid160 km/h
- Vermogen80 pk
- Koppel113 Nm
De auto
In 1954 verscheen de Alfa Romeo Giulietta Sprint een paar maanden eerder op de markt dan de vierdeurs Berlina. De auto werd gebouwd bij Bertone, het ontwerp stond op naam van Mario Boano en onder leiding van Orazio Satta Puliga werd de motor ontwikkeld door Giuseppe Busso. Vlak na de Tweede Wereldoorlog verkeerde Alfa Romeo in grote problemen. Het bedrijf was nauwelijks in staat concurrerend te blijven. Alfa Romeo kon alleen overleven door een sportieve motor – een specialiteit van het merk – in een kleine auto aan te bieden.
Reportage
Tja, probeer maar eens een keuze te maken, wanneer er twee bloedmooie auto's in alle verleidelijkheid voor je staan. Daarom nemen we de Alfa Romeo Giulietta Sprint en de Borgward Isabella Coupé allebei mee voor een ritje.
Lees verderSpecificaties Alfa Romeo Giulietta Sprint
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal, 2 portieren
- V: dubbele driehoekige draagarmen, schroefveren, schokdempers
- A: starre as met geleide- en reactiearmen, schroefveren, schokdempers
- Worm-en-rol-besturing
- Remmen v/a: trommels (duplex)
- Banden: 155 SR 15
- Stalen wielen: 4,5 x 15
Techniek
- L/B/H: 3980 / 1535 / 1320 mm
- Wielbasis: 2380 mm
- Spoorbreedte v/a: 1286 / 1270 mm
- Leeggewicht: 900 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 1160 kg
- Tankinhoud: 55 liter
- Gebouwd van 1954 tot 1962, aantal (Sprint): 24.084
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 14,5 sec.
- Topsnelheid: 160 km/h
- Verbruik: ca. 9,0 l/100 km (1 : 11,1)