- LandVerenigd Koninkrijk
- Periode1956 - 1959
- CarrosserieRoadster
- Cilinderinhoud2639 cm3
- Topsnelheid172 km/h
- Vermogen117 pk
- Koppel202 Nm
De auto
Ook nu nog dient de Austin-Healey 100/6 voor autofabrikanten als het schoolvoorbeeld van de klassieke roadster: schitterende lijnen, een lange neus, stoelen kort voor de achteras en een krachtig klinkende motor met veel vermogen. Bij de eerste kennismaking schrik je je wezenloos van het slappe chassis, vervolgens sluit je de charismatische Big Healey voor altijd in je hart.
Reportage
Het Schotse schiereiland Applecross is een perfecte bestemming om er met een Austin-Healey 100/6 op uit te trekken. Misschien ligt hier zelfs wel de mooiste weg van Europa.
Lees verderKoopadvies
Hij is niet sneller dan de viercilinder 100 en hij is minder mooi dan de in twee kleuren gelakte 3000. Toch is de aanschaf van een Austin-Healey 100/6 het overwegen waard. Het is namelijk een betere cruiser dan de rauwe 100 en hij is goedkoper dan de 3000. Ook klinkt hij minstens even goed en natuurlijk rijdt de 100/6 zoals je van een Austin-Healey mag verwachten.
Lees verderSpecificaties Austin-Healey 100/6
Carrosserie
- Ladderchassis met carrosserie van staal
- 2 portieren
- V: draagarmen, schroefveren, schokdempers, stabilisator
- A: starre as, Panhard-stang, bladveren
- Remmen v/a: trommels
- Banden: 5.90-15
Techniek
- L/B/H: 3848 / 1537 / 1245 mm
- Wielbasis: 2337 mm
- Leeggewicht: 1092 kg
- Gebouwd van 1956 tot 1959
- Productieaantal: 15.444
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 13,5 sec.
- Topsnelheid: 172 km/h
- Verbruik: ca. 13,5 l/100 km (1 : 7,4)