- LandVerenigd Koninkrijk
- Periode1958 - 1971
- CarrosserieRoadster
- Cilinderinhoud1275 cm3
- Topsnelheid151 km/h
- Vermogen65 pk
- Koppel98 Nm
De auto
Na de Frogeye van 1959, werd het uiterlijk van de Austin-Healey Sprite vanaf 1961 een stuk zakelijker. Dat had te maken met de MG Midget: beide auto’s waren nagenoeg identiek. De kleine ‘basic’ roadster biedt ondanks zijn lage vermogen bijzonder veel sportief rijplezier, zelfs een lange lijs past – als z’n voeten eenmaal binnen zijn – gemakkelijk achter het stuur, met de onderdelenvoorziening kan het haast niet beter en de techniek is zeer sleutelvriendelijk.
Reportage
Een klassieke roadster bewaar je niet voor jezelf. Je gaat er samen met je lieftallige partner mee op verkenning, naar de mooiste plekjes van het land. De Austin-Healey Sprite, de Fiat 850 Spider en de Peugeot 204 Cabriolet verleiden je elk op hun eigen wijze.
Lees verderReportage
Met hard werken en doorzettingsvermogen kan zelfs een krantenjongen bankdirecteur worden. Dat is de American dream. Dromen van een Amerikaanse klassieker is veel minder inspannend. Met een beetje sparen en onze kooptips is een Chevrolet Corvette C3 Stingray binnen handbereik.
Lees verderKoopadvies
De Austin-Healey Sprite ‘Frogeye’ kreeg na drie jaar een ingrijpende facelift, waarbij het model voortaan ook als MG Midget werd verkocht. In 1971 stopte de productie van de Sprite, de MG Midget bleef nog tot eind 1979 (met 1,5-liter Triumph-motor en rubberen bumpers) in productie. De ‘Spridget’ is een ideale auto voor de beginnende hobbyist, de constructie is simpel en alles is nieuw verkrijgbaar – desnoods bestel je een complete carrosserie bij British Motor Heritage Ltd. in Groot-Brittannië. Ook voor het doorvoeren van technische modificaties (grotere motor, andere versnellingsbak, aangepast onderstel, etc.) leent de auto zich bij uitstek.
Lees verderSpecificaties Austin-Healey Sprite Mk IV (1969)
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal, softtop
- 2 portieren
- V: dubbele draagarmen, schroefveren, armschokdempers (als bovenste draagarm), reactiestangen
- A: starre as, halfelliptische bladveren, armschokdempers
- Tandheugelbesturing
- Remmen v/a: schijven / trommels
- Banden v/a: 5.20-13
Techniek
- L/B/H: 3496 / 1394 / 1200 mm
- Wielbasis: 2032 mm
- Spoorbreedte v/a: 1162 / 1137 mm
- Leeggewicht: 710 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 950 kg
- Tankinhoud: 27 l
- Gebouwd van 1958 tot 1971
- Productieaantal (Mk 1 t/m Austin Sprite): 118.144
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: ca. 15 sec.
- Topsnelheid: 151 km/h
- Verbruik: ca. 9,5 l/100 km (1 : 10,5)
- Prijs in 1969: 9078 gulden