- LandVerenigd Koninkrijk
- Periode1927 - 1931
- CarrosserieCabriolet
- Cilinderinhoud4398 cm3
- Topsnelheid145 km/h
- Vermogen110 pk
De auto
Een vooroorlogse Bentley 4½ Litre is groot, zwaar en kostbaar. En heel geschikt om mee te gaan racen. In de jaren twintig van de vorige eeuw wint Bentley liefst vijf keer de 24 Uren van Le Mans. Een Bentley 4½ Litre met originele Tourer-carrosserie van Vanden Plas is erg zeldzaam en kostbaar. Dat laatste geldt nog veel meer voor exemplaren met racehistorie.
Reportage
De Bentley 4½ Litre is in tal van vormen geleverd, maar er is één variant die met kop en schouders boven alle andere varianten uitsteekt. De monumentale Bentley 4 1/2 Litre Vanden Plas Tourer won in 1928 namelijk de beroemde 24-uursrace van Le Mans.
Lees verderSpecificaties Bentley 4½ Litre
Carrosserie
- Ladderchassis met stalen schutbord, houten carrosserieframe met Rexine-kunstleer bekleed (carrosseriebouwer: Vanden Plas, model: Tourer)
- V/a: starre as, semi-elliptische bladveren, frictieschokdempers (Hartford)
- Worm-en-wormwielbesturing
- Remmen v/a: trommels (mechanische bediening d.m.v. stangenstelsel)
- Banden v/a: 6.00 x 21
Techniek
- L/B/H: 4380 mm / 1740 mm / n.n.b.
- Wielbasis: 3302 mm
- Spoorbreedte v/a: 1422 mm
- Leeggewicht: 1640 kg
- Tankinhoud: n.n.b.
- Productieaantal: 668 (waarvan 8 auto’s met korte wielbasis)
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: n.n.b.
- Topsnelheid: ca. 145 km/h
- Verbruik: n.n.b.