- LandFrankrijk
- Periode1955 - 1975
- CarrosserieSedan
- Cilinderinhoud2175 cm3
- Topsnelheid175 km/h
- Vermogen109 pk
- Koppel164 Nm
De auto
Iedereen is met stomheid geslagen wanneer de Citroën DS in 1955 op de autosalon van Parijs staat. De Déesse (godin) lijkt wel afkomstig van een andere planeet. De vormgeving is futuristisch, evenals de comfortabele hydropneumatische vering. Verder beschikt de Citroën DS over stuur- en rembekrachtiging en een semi-automatische versnellingsbak. Allemaal bediend via hetzelfde hydraulische circuit. Binnenin vergaapt iedereen zich aan het minimalistische dashboard, de remknop (‘champignon’) in plaats van een pedaal, de vlakke wagenvloer en de grote fauteuils. Onder de kap ligt de beproefde motor uit de Traction Avant. In 1962 krijgt de DS een eerste facelift, en wordt hij leverbaar met dubbele koplampen. Pas na de tweede facelift in 1967 ‘verdwijnen’ die achter glas.
Reportage
Gert Huiting verpandde op jonge leeftijd zijn hart aan de Citroën DS en verdient er tegenwoordig zijn brood mee. Hij onderhoudt en restaureert Snoeks in zijn werkplaats in Drenthe. In twee jaar tijd restaureerde Gert tussen de opdrachten door een Citroën DS 21 Pallas, een nagenoeg roestvrij exemplaar waar evengoed heel veel werk aan zat.
Lees verderKoopadvies
De Citroën DS bleef maar liefst twintig jaar in productie en groeide snel uit tot een liefhebbersauto. Volgens velen is het de mooiste auto ooit – menig auto-ontwerper heeft de Snoek in zijn top 5 staan. Nederland is een DS-land bij uitstek, zelfs Japanners en Fransen komen hun auto’s kopen bij de vele specialisten die ons land rijk is. De prijzen zitten momenteel in de lift en dat maakt restauratie uit financieel oogpunt interessant. Dankzij de lange looptijd van de auto is de keuze uit alle carrosserie-, uitvoerings- en motorvarianten zeer uitgebreid. Maar blijf alert, want een miskoop is snel begaan.
Lees verderSpecificaties Citroën DS21 Pallas (1967)
Carrosserie
- Gecombineerd platformchassis/carrosserie met niet-dragende plaatdelen
- 4 portieren
- V: dubbele draagarmen, hydropneumatische vering met geïntegreerde schokdempers, stabilisator
- A: onafh. ophanging met getrokken draagarmen, hydropneumatische vering met geïntegreerde schokdempers, stabilisator
- Tandheugelbesturing, bekrachtigd
- Remmen v/a: schijven / trommels
- Banden v/a: 180 HR 380
- Wielen v/a: 5,5 J x 15
Techniek
- L/B/H: 4874 / 1803 / 1470 mm
- Wielbasis: 3125 mm
- Spoorbreedte v/a: 1500 / 1300 mm
- Leeggewicht: 1332 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 1780 kg
- Tankinhoud: 65 l
- Gebouwd van 1955 tot 1975
- Productieaantal: 1.359.750 (alle Berlines)
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: ca. 13,0 sec.
- Topsnelheid: 175 km/h
- Verbruik: ca. 11,8 l/100 km (1 : 8,5)