- LandFrankrijk
- Periode1955 - 1975
- CarrosserieSedan
- Cilinderinhoud2347 cm3
- Topsnelheid188 km/h
- Vermogen141 pk
- Koppel195 Nm
De auto
Bij zijn introductie in 1955 is de Citroën DS zijn tijd ver vooruit. Helaas worden de eerste DS’en geplaagd door allerlei kinderziekten. Toch wordt en blijft de Citroën DS immens populair. Mede daardoor kan Citroën het model twintig jaar lang in productie houden. In zijn lange carrière ondergaat hij vele technische vernieuwingen en twee facelifts. De tweede facelift van 1967 geeft de DS zijn definitieve gezicht, met de beroemde dubbele koplampen achter glas, waarvan de binnenste meedraaien in bochten. Inmiddels is de Citroën DS een populaire en duurbetaalde klassieker.
Reportage
Maar zelden verschijnt er een auto die de klok daadwerkelijk jaren vooruit zet, een trendsetter die zelfs in de nadagen van zijn lange loopbaan nog steeds als voorbeeld dient voor de nieuwe orde. De Citroën DS, de NSU Ro 80, de Renault 16 en de Saab 99 zijn zulke trendsetters.
Lees verderKoopadvies
De Citroën DS bleef maar liefst twintig jaar in productie en groeide snel uit tot een liefhebbersauto. Volgens velen is het de mooiste auto ooit – menig auto-ontwerper heeft de Snoek in zijn top 5 staan. Nederland is een DS-land bij uitstek, zelfs Japanners en Fransen komen hun auto’s kopen bij de vele specialisten die ons land rijk is. De prijzen zitten momenteel in de lift en dat maakt restauratie uit financieel oogpunt interessant. Dankzij de lange looptijd van de auto is de keuze uit alle carrosserie-, uitvoerings- en motorvarianten zeer uitgebreid. Maar blijf alert, want een miskoop is snel begaan.
Lees verderSpecificaties Citroën DS 23 Pallas i.e. (1972)
Carrosserie
- Gecombineerd platformchassis/carrosserie met niet-dragende plaatdelen, 4 portieren
- V: dubbele draagarmen, hydropneumatische vering met geïntegreerde schokdempers, stabilisator
- A: onafh. ophanging met getrokken draagarmen, hydropneumatische vering met geïntegreerde schokdempers, stabilisator
- Tandheugelbesturing, bekrachtigd
- Remmen v/a: schijven / trommels
- Banden v/a: 185 HR 380
- Wielen v/a: 5,5 J x 15
Techniek
- L/B/H: 4874 / 1803 / 1470 mm
- Wielbasis: 3125 mm
- Spoorbreedte v/a: 1516 / 1316 mm
- Leeggewicht: 1310 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: n.n.b.
- Tankinhoud: 65 l
- Gebouwd van 1955 tot 1975
- Productieaantal: 1.359.750 (alle Berlines)
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: ca. 12,0 sec.
- Topsnelheid: 188 km/h
- Verbruik: ca. 11,5 l/100 km (1 : 8,7)