- LandVerenigde Staten
- Periode1981 - 1983
- CarrosserieCoupé
- Cilinderinhoud2849 cm3
- Topsnelheid200 km/h
- Vermogen132 pk
- Koppel235 Nm
De auto
Wat de DeLorean DMC-12 zo fascinerend maakt, zijn de vleugeldeuren, de roestvaststalen carrosserie en zijn rol in Back to the Future. Maar er zit een minstens zo boeiend verhaal achter. Een verhaal over tientallen miljoenen aan Engelse belastingcenten, over auto-onderdelen die gedumpt zijn in de oceaan en over de man die de DMC-12 bedacht en later werd verdacht van drugshandel: John DeLorean.
Reportage
Ook als je de ontstaansgeschiedenis van de DeLorean DMC-12 niet kent, besef je toch dat dit een heel bijzondere auto is. Hij is laag, breed en hoekig en niet geverfd of gelakt. Wat zo mooi glimt, is het gepolijste roestvaststaal van het type SS304 – daar is de afzuigkap in je keuken ook van gemaakt. De vleugeldeuren wakkeren een diepgewortelde fascinatie aan bij jong en oud. De dubbele rechthoekige koplampen, de platliggende voorruit en de zwarte lamellen die uitmonden bij de gekleurde rechthoeken die de achterste lichtunits vormen, zorgen ervoor dat de DeLorean luider “jaren tachtig” schreeuwt dan alle cassettebandjes, geföhnde kapsels en Sylvester Stallone-actiefilms bij elkaar. De DeLorean DMC-12 is uitgegroeid tot een ware icoon.
Lees verderKoopadvies
In twee jaar tijd zijn er ongeveer 9200 exemplaren gebouwd en tegenwoordig bestaan er naar schatting nog 6000. De DMC-12 is dus niet heel zeldzaam, maar door de hoge tweedehandsprijzen kan het wel uit om een DeLorean op te knappen. Origineel Nederlandse auto’s uit 1981 of 1982 ga je niet vinden, want ze bestaan niet. Ten tijde van de productie was er wel een Nederlandse importeur aangesteld, maar niemand heeft toen 80.000 gulden geïnvesteerd in een DeLorean. Volgens de DeLorean Club Nederland was Jan de Bouvrie de eerste Nederlander met een DMC-12. Zijn auto werd in 1985 op kenteken gezet.
Lees verderSpecificaties
Carrosserie
- Carrosserie van roestvaststaal en een body van fiberglas op een ruggengraatchassis, 2 vleugeldeuren
- V: dubbele draagarmen, schroefveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- A: onafh. ophanging met geleide-armen, schroefveren, telescoopschokdempers
- Tandheugelbesturing
- Remmen v/a: schijven
- Banden v/a: 195/60 R14 / 225/60 R15
Techniek
- L/B/H: 4267 / 1989 / 1141 mm
- Wielbasis: 2408 mm
- Spoorbreedte v/a: 1590 / 1588 mm
- Leeggewicht: 1281 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: n.n.b.
- Tankinhoud: 50 l
- Gebouwd van 1981 tot 1983
- Productieaantal: ca. 9200
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 10,5 s
- Topsnelheid: ca. 200 km/h
- Verbruik: ca. 10,0 l/100 km (1 : 10,0)