- LandItalië
- Periode1968 - 1972
- CarrosserieSedan
- Cilinderinhoud1608 cm3
- Topsnelheid172 km/h
- Vermogen100 pk
- Koppel133 Nm
De auto
Eind jaren 60 is hoekig hot. Dat zie je duidelijk aan de Fiat 125 Special – kortweg 125 S – die in 1968 debuteert. Onder de weinig spectaculaire carrosserie van de Fiat 125 S gaat mooie motortechniek schuil. Dankzij een dubbele bovenliggende nokkenas en een hoge compressieverhouding levert de 1,6 liter viercilinder motor van de 125 S een magische 100 pk. Dat zijn er 10 meer dan de gewone Fiat 125 aan boord heeft. Met een topsnelheid van 172 km/h behoort de Fiat 125 Special tot de snelle jongens van de autostrada. Om de toerentallen bij die hoge snelheden te temperen, geeft Fiat zijn snelle gezinsbolide een vijfversnellingsbak mee. Als eigenaar van een 125 S scoor je daar eind jaren 60 flink mee aan de rokerige borreltafel.
Reportage
Een dubbele bovenliggende nokkenas was ruim vier decennia geleden synoniem voor extra vermogen en sportieve prestaties. Het is dan ook geen verrassing dat juist de Italiaanse fabrikanten op dit gebied een voortrekkersrol vervulden. We gaan op pad met de Alfa Romeo Giulia 1300 Super, de Fiat 125 Special en de Lancia Fulvia GT.
Lees verderKoopadvies
Weinig bestsellers zijn zo spoorloos verdwenen als de Fiat 125. Dat we dat aanvankelijk nauwelijks in de gaten hadden, komt waarschijnlijk doordat de 125 nog jarenlang in licentie werd gebouwd onder de vlag van Polski-Fiat. Dat de 125 als klassieker nauwelijks belangstelling wekt, heeft mogelijk ook te maken met het verwarringspotentieel met die dubbelganger uit het Oostblok. Niet-kenners zouden een originele 125 zelfs voor een Lada (gebaseerd op de Fiat 124) kunnen aanzien. Geluk bij een ongeluk: veel Polski-Fiats dienen als onderdelendonor voor hun zeldzame Italiaanse broeders.
Lees verderSpecificaties Fiat 125 Special (1970)
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal
- 4 portieren
- V: draagarmen, schroefveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- A: starre as, geleide-armen, bladveren, telescoopschokdempers
- Worm-en-rolbesturing
- Remmen v/a: schijven / schijven
- Banden v/a: 175 R 13
Techniek
- L/B/H: 4225 / 1615 / 1420 mm
- Wielbasis: 2505 mm
- Spoorbreedte v/a: 1313 / 1291 mm
- Leeggewicht: 1055 kg
- Tankinhoud: 50 l.
- Gebouwd van 1968-1972
- Productieaantal: n.n.b.
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 11,4 sec.
- Topsnelheid: 172 km/h
- Verbruik: 12,2 l/100 km (1 : 8,2)