- LandItalië
- Periode1957 - 1964
- CarrosserieMPV
- Cilinderinhoud767 cm3
- Topsnelheid105 km/h
- Vermogen29 pk
- Koppel56 Nm
De auto
De Fiat 600D Multipla geldt als een van de allereerste mpv’s ooit. Het ruimteautootje is gebaseerd op de immens populaire, gewone 600D, maar heeft de voorwielophanging van de grotere Fiat 1100. Dankzij een aantal aanpassingen biedt de 600 Multipla ruimte aan maximaal zes personen. Hij is 18 cm hoger dan de gewone Fiat 600 en 26 cm langer, maar de wielbasis van beide versies is gelijk. In de zeszits configuratie is de Multipla in de jaren 50 en 60 bijzonder populair onder Italiaanse taxichauffeurs.
Reportage
Wie wordt niet nostalgisch als hij aan de auto's uit zijn jeugd denkt? Jan Heusinkveld keerde na meer dan dertig jaar terug naar zijn oude liefde, de achteraf bezien zeer vooruitstrevende Fiat 600 Multipla.
Lees verderKoopadvies
De Fiat 600 heeft altijd in de schaduw gestaan van de beroemde Fiat 500. Toch is met name de Multipla, vanwege zijn zeldzaamheid, een dure en gewilde klassieker. Voor een goed exemplaar zijn bedragen van rond de 30.000 euro (of soms zelfs het dubbele daarvan!) niet uitzonderlijk. Aan onderdelen is nog vrij gemakkelijk te komen, omdat er liefst vijf miljoen exemplaren van de 600 zijn gebouwd. De Multipla deelt veel onderdelen met de veel minder zeldzame 'gewone' 600 en 1100.
Lees verderSpecificaties Fiat 600D Multipla (1963)
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal, 4 portieren
- V: dubbele draagarmen, schroefveren, telescoopschokdempers
- A: getrokken geleide-armen, schroefveren, telescoopschokdempers
- Worm- en rolbesturing
- Remmen v/a: trommels
- Banden v/a: n.n.b
Techniek
- L/B/H: 3535 / 1450 / 1520 mm
- Wielbasis: 2200 mm
- Leeggewicht: 750 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 1200 kg
- Tankinhoud: n.n.b.
- Gebouwd van 1957 tot 1964
- Productieaantal: ong. 5 miljoen (alle varianten van de Fiat 600)
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: n.n.b.
- Topsnelheid: 105 km/h
- Verbruik: ca. 6,9 l/100 km (1 : 14,6)