- LandItalië
- Periode1965 - 1973
- CarrosserieRoadster
- Cilinderinhoud903 cm3
- Topsnelheid150 km/h
- Vermogen52 pk
- Koppel65 Nm
De auto
Dat een piepkleine roadster ook bloedstollend mooi kan zijn, bewijst de Fiat 850 Spider. Hij is stukken eleganter dan een Honda S800 en oogt geraffineerder dan een Triumph Spitfire. Was getekend: Nuccio Bertone. Geen wonder dat de Fiat 850 Spider ook wel ‘mini Ferrari’ wordt genoemd. Technisch is de Spider in grote lijnen identiek aan de Fiat 850 Special. Dat betekent dat hij achterin een bescheiden watergekoelde viercilinder lijnmotor heeft, die de achterwielen aandrijft. Vanaf 1968 maakt de 843 cc motor met 52 pk plaats voor een iets opgeboorde viercilinder met 903 cc en 57 pk. De schuin liggende koplampen worden vervangen door iets minder fraaie, staande exemplaren. Vanaf 1968 heet de open 850 ook geen Spider meer, maar Sport Spider.
Reportage
Een klassieke roadster bewaar je niet voor jezelf. Je gaat er samen met je lieftallige partner mee op verkenning, naar de mooiste plekjes van het land. De Austin-Healey Sprite, de Fiat 850 Spider en de Peugeot 204 Cabriolet verleiden je elk op hun eigen wijze.
Lees verderKoopadvies
Gruppo Bertone was verantwoordelijk voor zowel het ontwerp van de Fiat 850 Spider als voor de bouw van de carrosserie. De auto werd in de Verenigde Staten goed verkocht, wat mede het relatief hoge productieaantal verklaart. Tegenwoordig is het een aardige uitdaging om een goed roestvrij exemplaar te vinden, de mooiste (originele) auto’s worden maar zelden te koop aangeboden. Door de beperkte beschikbaarheid van plaatwerk en de gelaste constructie van de carrosserie is een grondige restauratie niet voor iedereen weggelegd. De techniek is eenvoudig en onderdelen om een 850 Spider op de weg te houden, zijn gemakkelijk verkrijgbaar.
Lees verderSpecificaties Fiat 850 Spider (1971)
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal
- 2 portieren
- V: dubbele draagarmen, dwarsgeplaatste bladveer (als onderste draagarm), telescoopschokdempers, stabilisator
- A: onafh. wielophanging met pendelassen, geleide-armen, schroefveren, telescoopschokdempers
- Worm-en-rolbesturing
- Remmen v/a: schijven / trommels
- Banden v/a: 155 x 13
Techniek
- L/B/H: 3824 / 1498 / 1220 mm
- Wielbasis: 2027 mm
- Spoorbreedte v/a: 1170 / 1222 mm
- Leeggewicht: 744 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 935 kg
- Tankinhoud: 30 l
- Gebouwd van 1965 tot 1973
- Productieaantal (Serie 1 en 2): 132.546
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 18,9 sec.
- Topsnelheid: 150 km/h
- Verbruik: ca. 7,5 l/100 km (1 : 13,3)
- Prijs in 1969 (NL): 8120 gulden