- LandItalië
- Periode1965 - 1971
- CarrosserieCoupé
- Cilinderinhoud903 cm3
- Topsnelheid150 km/h
- Vermogen52 pk
- Koppel64 Nm
De auto
De Fiat 850 is een compact autootje met de motor achterin. Hij was er in een groot aantal varianten, onder meer als Spider en Coupé. Die laatste twee werden in 1968 veranderd in de Sport Spider en Sport Coupé, met een krachtigere motor met 52 pk (was 47 pk).
Reportage
U kent het Amerikaanse gezegde ongetwijfeld: “There's no substitute for cubic inches.” O nee? In dit verhaal kun je al je lol op met 598 cc! Dat was in de jaren zestig voldoende voor een grote grijns op je gezicht. En nog steeds, hebben we proefondervindelijk kunnen vaststellen.
Lees verderKoopadvies
De 850, die bij Fiat de interne benaming Type 100G kreeg, was een doorontwikkeling van de 600 en werd een enorm verkoopsucces. Na de Berlina uit 1964 kwamen in 1965 de beeldschone Coupé en Spider. Beide kregen in 1968 een krachtigere motor (52 in plaats van 47 pk). De Sport Coupé kreeg dubbele koplampen, de cilinderinhoud groeide van 843 naar 903 cm3.
Lees verderSpecificaties Fiat 850 Sport Coupé
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal, 2 portieren
- V: driehoekige draagarmen boven, dwarsgeplaatste bladveer onder, telescoopschokdempers, stabilisator
- A: getrokken draagarmen, schroefveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- Worm-en-rolbesturing
- Remmen v/a: schijven/trommels
- Banden v/a: 155 SR 13
- Wielen: 5 x 13
Techniek
- L/B/H: 3650 / 1500 / 1300 mm
- Wielbasis: 2030 mm
- Spoorbreedte v/a: 1170 / 1222 mm
- Leeggewicht: 745 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 1065 kg
- Tankinhoud: 30 l
- Gebouwd van 1965 tot 1971
- Productieaantal: 342.873
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 17,1 sec.
- Topsnelheid: 150 km/h
- Verbruik: 8,6 l/100 km (1 : 11,6)