- LandVerenigd Koninkrijk / Duitsland
- Periode1969 - 1970
- CarrosserieCoupé
- Cilinderinhoud1599 cm3
- Topsnelheid170 km/h
- Vermogen82 pk
- Koppel125 Nm
De auto
The car you always promised yourself. Met die slogan werd de Ford Capri onder de aandacht van het grote publiek gebracht. Met name in de landen waar hij gebouwd werd, Duitsland en Groot-Brittannië, verkocht de Capri uitstekend. Een keur aan motoren en optiepakketten stonden in de prijslijst vermeld, met name de versies met zescilinder zijn nu veel geld waard.
Reportage
Ford en Datsun komen in 1969 beide met een Gran Turismo. Toch verschillen de Ford Capri en de Datsun 240Z behoorlijk van elkaar. De Ford Capri moet vooral Europese klanten lokken, terwijl de Datsun 240Z met name Amerikaanse automobilisten op de korrel neemt.
Lees verderKoopadvies
Er zijn maar weinig exemplaren van de Ford Capri te vinden. Daarbij is de kans aanwezig dat de auto's gemodificeerd zijn, waardoor soms de motor een stuk minder loopt, of dat delen van het plaatwerk vervangen zijn. Doordat de auto in de vroegere jaren nog wel eens werd gebruikt om hard mee te rijden, is het verstandig om te kijken naar de historie. Heeft de auto schade gereden, kijk dan heel goed naar reparatiewerk. Roest en slecht verkrijgbare onderdelen maken de auto een lastige youngtimer.
Lees verderSpecificaties Ford Capri 1600 GT (1969-1970)
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal, 2 portieren
- V: McPherson-veerpoten, draagarmen, stabilisator
- A: starre as met draagarmen in lengterichting, bladveren, stabilisator
- Tandheugelbesturing
- Remmen v/a: schijven/trommels
- Banden v/a: 165 SR 13
- Wielen: 5 x 13
Techniek
- L/B/H: 4313 / 1646 / 1352 mm
- Wielbasis: 2559 mm
- Spoorbreedte v/a: 1353 / 1327 mm
- Leeggewicht: 995 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 1325 kg
- Tankinhoud: 48 l
- Gebouwd van 1969 tot 1970 in Groot-Brittannië
- Productieaantal: 784.000 (Capri I)
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 12,6 sec.
- Topsnelheid: 170 km/h
- Verbruik: ca. 9,2 l/100 km (1 : 10,9)