- LandDuitsland
- Periode1968 - 1970
- CarrosserieSedan
- Cilinderinhoud1699 cm3
- Topsnelheid160 km/h
- Vermogen75 pk
- Koppel134 Nm
De auto
In 1968 introduceerde Ford de Taunus 15M RS (Rally Sport). Voorzien van de 1,7-liter V4-motor uit de Taunus 17M, had hij de beschikking over een vermogen van 70 pk (en later 75 pk). Daarmee was de Taunus nog steeds geen partij voor een Porsche 911 of Mercedes SL, maar het lukte hem wel heel aardig om veel grotere auto’s bij te benen.
Reportage
Een krachtkuurtje en de nodige uiterlijke opsmuk gaf menig burgerlijke gezinsauto eind jaren zestig een sportieve uitstraling. Zo kregen zelfs de kopers van een Ford Taunus 15M, een Opel Kadett of een Simca 1000 plotseling raceaspiraties.
Lees verderKoopadvies
De 15M RS werd maar een paar jaar gebouwd. Het topmodel van de P6-reeks profiteerde van het rijpingsproces dat de Taunus in voorgaande jaren had ondergaan. In 1968 was de techniek al wel verouderd en zodoende werd de Rallye Sport-belofte niet waargemaakt. Tegenwoordig voegt de sportieve uitvoering alleen maar heel veel leuks toe.
Lees verderSpecificaties Ford Taunus 15M RS
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal, twee portieren
- V: driehoekige draagarmen, veerpoten
- A: starre as, halfelliptische bladveren, schokdempers
- Tandheugelbesturing
- Remmen v/a: schijven/trommels
- Banden v/a: 155 SR 14
- Stalen wielen: 4,5 x 14
Techniek
- L/B/H: 1390 / 1600 / 1385 mm
- Wielbasis: 2530 mm
- Spoorbreedte v/a: 1320 / 1320 mm
- Leeggewicht: 882 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 1300 kg
- Tankinhoud: 45 l
- Gebouwd van 1968 tot 1970
- Productieaantal: 668.187 (gehele P6-reeks)
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 14,0 sec.
- Topsnelheid: 160 km/h
- Verbruik: 8,3 l/100 km (1 : 12,0)