- LandDuitsland
- Periode1964 - 1967
- CarrosserieSedan
- Cilinderinhoud1998 cm3
- Topsnelheid165 km/h
- Vermogen90 pk
- Koppel155 Nm
De auto
Toen de Ford Taunus P5 in 1964 in de showroom verscheen, rustte er een zware taak op zijn schouders. Autokopers werden namelijk steeds veeleisender. Zijn voorganger, de P3 ‘Badkuip’, was inmiddels te klein en beschikte over te weinig vermogen. Bovendien viel zijn extravagante design lang niet bij iedereen in de smaak.
Reportage
De term sportsedan was nog niet uitgevonden in de jaren zestig, maar dat wil niet zeggen dat het gezinshoofd met haast niets te kiezen had. We zetten vier vlotte sedans van Ford, Glas, Opel en Volvo naast elkaar in de arena.
Lees verderKoopadvies
De P5 was de opvolger van designicoon P3, het 'badkuipje'. Hij was langer, breder en hoger dan zijn voorganger en hij beschikte over nieuwe motoren: de V4-motor verving de zes-in-lijn en het nieuwe topmodel 20M was voorzien van een moderne V6, die nog vele jaren in Ford-producten zou worden toegepast. Vandaag de dag is de sterkste motor waarover het topmodel TS beschikt eerder in coupés dan in sedans te vinden, de 20M sedan is namelijk nagenoeg uit het straatbeeld verdwenen. De P5 is een bedreigde soort!
Lees verderSpecificaties Ford Taunus 20M TS
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal, 4 portieren
- V: McPherson-veerpoten, draagarmen, stabilisator
- A: starre as, bladveren, telescopische schokdempers
- Kogelkringloopbesturing
- Remmen v/a: schijven / trommels (met rembekrachtiging)
- Banden: 6.40-13
- Stalen wielen: 4,5 x 13
Techniek
- L/B/H: 4635 / 1715 / 1480 mm
- Wielbasis: 2705 mm
- Spoorbreedte v/a: 1430 / 1400 mm
- Leeggewicht: 1050 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 1460 kg
- Tankinhoud: 45 l
- Gebouwd van 1964 tot 1967
- Productieaantal (sedan): 594.981
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 14,0 sec.
- Topsnelheid: 165 km/h
- Verbruik: ca. 12,0 l/100 km (1 : 8,3)