- LandDuitsland
- Periode1964 - 1967
- CarrosserieSedan
- Cilinderinhoud1982 cm3
- Topsnelheid165 km/h
- Vermogen100 pk
- Koppel147 Nm
De auto
De Glas 1700 is slechts drie jaar gebouwd. In die tijd liepen niet meer dan 13.789 exemplaren van de band. Het vroegtijdige einde van de 1700 was het gevolg van de overname van Glas door BMW. De Beierse autofabrikant was meer geïnteresseerd in de productiefaciliteiten van Glas dan in de 1700, die een directe concurrent was van de BMW 1800.
Reportage
De term sportsedan was nog niet uitgevonden in de jaren zestig, maar dat wil niet zeggen dat het gezinshoofd met haast niets te kiezen had. We zetten vier vlotte sedans van Ford, Glas, Opel en Volvo naast elkaar in de arena.
Lees verderKoopadvies
Met zijn riemaandrijving voor de bovenliggende nokkenas was de Glas 1700 een bijzonder innovatieve auto. Van de TS-uitvoering werden slechts 928 exemplaren gebouwd. BMW nam het merk in 1966 over en trok vrij snel daarna de stekker eruit. De door Frua getekende carrosserie was qua styling zijn tijd ver vooruit, maar met de 1700 sedan en de beeldschone Glas V8 Coupé had Hans Glas in financieel opzicht te veel hooi op zijn vork genomen. Glas werd groot met de kleine Goggomobil, maar ging ten onder met grote auto’s.
Lees verderSpecificaties Glas 1700 TS
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal, 4 portieren
- V: dubbele draagarmen, schroefveren, telescopische schokdempers, stabilisator
- A: starre as, bladveren, Panhard-stang, telescopische schokdempers
- Worm en rol-besturing
- Remmen v/a: schijven / trommels
- Banden: 6.00-14
- Stalen wielen: 4,5 x 14
Techniek
- L/B/H: 4415 / 1610 / 1390 mm
- Wielbasis: 2500 mm
- Spoorbreedte v/a: 1320 / 1320 mm
- Leeggewicht: 1040 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 1450 kg
- Tankinhoud: 60 l
- Gebouwd van 1964 (TS:1965) tot 1967
- Productieaantal (alle 1700’s): 13.789
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 13,0 sec.
- Topsnelheid
- 165 km/h
- Verbruik: ca. 13,0 l/100 km (1 : 7,7)