- LandVerenigd Koninkrijk
- Periode1961 - 1964
- CarrosserieCoupé
- Cilinderinhoud3781 cm3
- Topsnelheid241 km/h
- Vermogen265 pk
- Koppel353 Nm
De auto
De Jaguar E-Type werd door de grote Enzo Ferrari betiteld als de mooiste auto ooit gebouwd, onder de lange motorkap ligt een zescilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenassen, die werd ontwikkeld in de racerij. Voor de liefhebber is het pijnlijk te zien dat de prijzen voor kwalitatief uitstekende E-Types de laatste jaren kaarsrecht omhoog zijn geschoten.
Reportage
Het zijn geboren iconen. De Jaguar D-Type is een doelmatige racer die furore op het circuit maakte, de Jaguar E-Type een stijlvolle sportwagen voor de high society. Toch bestaan er verrassend veel overeenkomsten tussen beide klassiekers.
Lees verderSpecificaties Jaguar E-Type
Carrosserie
- Zelfdragende tweedeurs carrosserie van staal, subframe
- V: dubbele draagarmen, torsieveren, schokdempers, stabilisator
- A: dubbele draagarmen, geleide-armen, schroefveren, schokdempers
- Remmen v/a: schijven (achter tegen differentieel)
- Banden v/a: 185/80 R 15 (6,40 x 15)
Techniek
- L/B/H: 4458 / 1664 / 1232 mm
- Wielbasis: 2438 mm
- Leeggewicht: 1143 kg
- Gebouwd van 1961 tot 1964, aantal: 7641 (S1 fhc)
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h in 7,2 sec.
- Topsnelheid: 241 km/h
- Verbruik: 14,1 l/100 km (1 : 7,1)