- LandItalië
- Periode1967 - 1969
- CarrosserieSedan
- Cilinderinhoud1231 cm3
- Topsnelheid152 km/h
- Vermogen80 pk
- Koppel103 Nm
De auto
De Lancia Fulvia GT is in veel opzichten een bijzondere auto. Zijn uitzonderlijk hoekige vormgeving is even wennen, maar zorgt voor veel binnenruimte. Het dashboard met zijn kleine, rechthoekige instrumenten is even bijzonder als fraai. Maar het grootste kunststuk is onder de motorkap te vinden. Daar ligt een 1,2-liter, 80 pk sterke V4 met twee bovenliggende nokkenassen. Het relatief hoge vermogen wordt via de voorwielen op het asfalt overgebracht. Ook dat is bijzonder, want de meeste middenklassers hebben eind jaren 60 achterwielaandrijving. Ondanks een starre achteras en bladveren voor én achter, is het weggedrag van de Lancia Fulvia GT uitstekend. Het comfort kunnen we mild gezegd ‘stevig’ noemen.
Reportage
Een dubbele bovenliggende nokkenas was ruim vier decennia geleden synoniem voor extra vermogen en sportieve prestaties. Het is dan ook geen verrassing dat juist de Italiaanse fabrikanten op dit gebied een voortrekkersrol vervulden. We gaan op pad met de Alfa Romeo Giulia 1300 Super, de Fiat 125 Special en de Lancia Fulvia GT.
Lees verderKoopadvies
Bij de Lancia Fulvia gaat de aandacht van de liefhebbers vooral uit naar de coupéversie. En dat is best jammer, want de bovengemiddeld ruime Fulvia Berlina is één van de meest doordachte compacte sedans van de jaren zestig en zeventig. Lancia heeft doorlopend allerlei technische en cosmetische updates doorgevoerd, waardoor het lastig is om te bepalen of een auto helemaal origineel is. Hoe dan ook: wie op zoek is naar een compacte en zeer herkenbare sedan, is bij de Fulvia Berlina aan het juiste adres.
Lees verderSpecificaties Lancia Fulvia GT (1968)
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal
- 4 portieren
- V: draagarmen, dwarsgeplaatste bladveer, telescoopschokdempers, stabilisator
- A: starre as met Panhard-stang, bladveren, telescoopschokdempers
- Worm-en-rolbesturing
- Remmen v/a: schijven / schijven
- Banden v/a: 155 R 14
Techniek
- L/B/H: 4110 / 1555 / 1400 mm
- Wielbasis: 2480 mm
- Spoorbreedte v/a: 1300 / 1280 mm
- Leeggewicht: 1030 kg
- Tankinhoud: 38 l
- Gebouwd van 1967-1969
- Productieaantal: 34.485
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 15 sec.
- Topsnelheid: 152 km/h
- Verbruik: 8,6 l/100 km (1 : 11,6)