- LandVerenigd Koninkrijk
- Periode1971 - 1973
- CarrosserieRoadster
- Cilinderinhoud1558 cm3
- Topsnelheid190 km/h
- Vermogen126 pk
- Koppel147 Nm
De auto
De Lotus Elan Sprint biedt rijplezier in overvloed. Zijn 1,6-liter Twin Cam-motor heeft 126 pk en dankzij de kunststof carrosserie op het ruggengraatchassis weegt de auto slechts 700 kilo. De Sprint is waarschijnlijk de allerleukste versie die van de Elan is uitgebracht voor straatgebruik: hij is snel en stuurt messcherp. Toch hoeven de twee inzittenden niet in armoe te leven: de kuipstoeltjes zitten prima en het complete dashboard is opgesierd met glanzend houtfineer. Zoveel rijplezier heeft ook een prijs: probeer maar eens een goede Elan voor onder de 50.000 euro te vinden.
Reportage
Van Lotus-oprichter Colin Chapman mochten zijn auto's geen grammetje te veel wegen. Wij hebben met zes van deze lichtgewicht auto's gereden: de Lotus Seven S1, de Lotus Elite, de Lotus Elan Sprint, de Lotus Europa S2, de Lotus Esprit Turbo en de Lotus Elise S1.
Lees verderSpecificaties Lotus Elan Sprint
Carrosserie
- Kunststof carrosserie met 2 portieren op ruggengraatchassis
- V/a: draagarmen, schroefveren, telescoopschokdempers
- Remmen v/a: schijven
- Banden v/a: 155 HR 13
Techniek
- L/B/H: 3683 / 1422 / 1156 mm
- Wielbasis: 2134 mm
- Leeggewicht: 699 kg
- Gebouwd van 1971 tot 1973, aantal: 1350
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h in ca. 7,0 sec.
- Topsnelheid: 190 km/h
- Verbruik: ca. 9,0 l/100 km (1 : 11,1)