- LandVerenigd Koninkrijk
- Periode1957 - 1963
- CarrosserieCoupé
- Cilinderinhoud1216 cm3
- Topsnelheid190 km/h
- Vermogen83 pk
- Koppel102 Nm
De auto
De kunst van het weglaten was aan Colin Chapman welbesteed: de Lotus Elite woog iets meer dan 500 kilo. Dat was te danken aan de constructie van de carrosserie: een zelfdragende monocoque van met glasvezel versterkte kunststof. Er was slechts een 1,2-liter motor van Coventry-Climax nodig om de Lotus Elite op het circuit grote daden te laten verrichten: ook in de historische racerij is de auto een geducht wapen tegen auto’s met veel krachtiger motoren. Van de Lotus Elite werden nog geen 1000 exemplaren gebouwd. Belangrijkste aandachtspunt: de conditie van de kunststof carrosserie.
Reportage
Van Lotus-oprichter Colin Chapman mochten zijn auto's geen grammetje te veel wegen. Wij hebben met zes van deze lichtgewicht auto's gereden: de Lotus Seven S1, de Lotus Elite, de Lotus Elan Sprint, de Lotus Europa S2, de Lotus Esprit Turbo en de Lotus Elise S1.
Lees verderSpecificaties Lotus Elite
Carrosserie
- Zelfdragende kunststof carrosserie met twee portieren, subframe vóór
- V/a: draagarmen, schroefveren, telescoopschokdempers
- Remmen v/a: schijven
Techniek
- L/B/H: 3708 / 1505 / 1181 mm
- Wielbasis: 2235 mm
- Leeggewicht: 506 kg
- Gebouwd van 1957 tot 1963, aantal: 988
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h in ca. 11,4 sec.
- Topsnelheid: 190 km/h
- Verbruik: ca. 9,5 l/100 km (1 : 10,5)