- LandVerenigd Koninkrijk
- Periode1978 - 1981
- CarrosserieCoupé
- Cilinderinhoud2172 cm3
- Topsnelheid222 km/h
- Vermogen160 pk
- Koppel217 Nm
De auto
Net als zijn voorganger, de Lotus Europa, krijgt de Lotus Esprit in 1976 een tweedeurs kunststof carrosserie. Eronder gaan een ruggengraatchassis, een viercilinder middenmotor en achterwielaandrijving schuil. Het design van Giorgetto Giugiaro wordt gekenmerkt door scherpe lijnen. In de Lotus Esprit van de eerste serie, de Esprit S1, produceert de 2,0-liter motor 162 pk. De Lotus Esprit krijgt grote bekendheid als de auto van 007 in de Bond-film The Spy Who Loved Me (1977). Al in 1978 wordt de gewijzigde Esprit S2 geïntroduceerd, drie jaar later gevolgd door de Esprit S3 en Turbo Esprit. In de jaren 90 introduceert Lotus onder meer de S4 en de dubbel geblazen Esprit V8 met 350 pk. Pas in 2004 valt het doek voor de strak gelijnde Brit.
Reportage
In de jaren zeventig werden sportwagens lager, sneller en spannender. En dat allemaal dankzij de middenmotor. We organiseren een reünie met vier gestroomlijnde droomauto's, de Lancia Stratos HF, de Ferrari 308 GTB, de De Tomaso Pantera en de Lotus Eprit Turbo.
Lees verderKoopadvies
Zolang een Esprit goed verzorgd is, kunt u er lang plezier van hebben. Lotus-baas Colin Chapman was gefocust op een lichtgewicht constructie, zodat veel onderdelen een niet bijzonder robuuste indruk maken. Kleine schades moeten meteen verholpen worden en de Lotus Esprit is niet gebouwd voor een ruige behandeling. Probeer te achterhalen of de vorige eigenaar op het circuit heeft gereden, want dat vraagt een extra kritische inspectie. Vaak komen er dan meer schades aan het licht dan in eerste instantie gedacht en gehoopt. In dat geval doet u er verstandig aan om verder te kijken voor een betere, desnoods duurdere Esprit.
Lees verderSpecificaties Lotus Esprit S2.2 (1978-1981)
Carrosserie
- Ruggengraatchassis, carrosserie van kunststof, 2 portieren
- V: dubbele draagarmen, schroefveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- A: draagarmen, geleide-armen, schroefveren, telescoopschokdempers
- Tandheugelbesturing
- Remmen v/a: schijven
- Banden v: 195/60 R 14, a: 205/70 R 14
- Wielen v: 7 x 14, a: 7,5 x 14
Techniek
- L/B/H: 4260 / 1854 / 1111 mm
- Wielbasis: 2438 mm
- Spoorbreedte v/a: 1511 / 1537 mm
- Leeggewicht: 1095 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: n.n.b.
- Tankinhoud: 67 l
- Gebouwd van 1978 tot 1981
- Productieaantal S2.2: 88 (S2: 1292)
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 9,2 sec.
- Topsnelheid: 222 km/h
- Verbruik: 11,5 l/100 km (1 : 8,7)