- LandVerenigd Koninkrijk
- Periode1968 - 1971
- CarrosserieCoupé
- Cilinderinhoud1470 cm3
- Topsnelheid186 km/h
- Vermogen78 pk
- Koppel100 Nm
De auto
Met de Lotus Europa bouwde Colin Chapman een van de eerste tweezitters met een middenmotor voor straatgebruik. Aanvankelijk werden motoren bij Renault (uit de R16 TS) ingekocht, later kreeg de Europa een door Lotus zelf doorontwikkelde versie van de Ford Kent-motor met twee, door een tandriem aangedreven bovenliggende nokkenassen. Het lage gewicht en de centraal geplaatste motor zorgden voor geweldige prestaties en uitstekende rijeigenschappen. Ook in de toerwagen- en GT-racerij was de Lotus Europa een succesvolle auto.
Reportage
Van Lotus-oprichter Colin Chapman mochten zijn auto's geen grammetje te veel wegen. Wij hebben met zes van deze lichtgewicht auto's gereden: de Lotus Seven S1, de Lotus Elite, de Lotus Elan Sprint, de Lotus Europa S2, de Lotus Esprit Turbo en de Lotus Elise S1.
Lees verderSpecificaties Lotus Europa S2
Carrosserie
- Kunststof carrosserie met twee portieren op ruggengraatchassis
- V/a: draagarmen, schroefveren, telescoopschokdempers
- Remmen v/a: schijven/trommels
- Banden v/a: 155 HR 13
Techniek
- L/B/H: 3960 / 1650 / 1070 mm
- Wielbasis: 2311 mm
- Leeggewicht: 640 kg
- Gebouwd van 1968 tot 1971, aantal: 4294
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h in 11,4 sec.
- Topsnelheid: 186 km/h
- Verbruik: 10,6 l/100 km (1 : 9,4)