- LandVerenigd Koninkrijk
- Periode1957 - 1960
- CarrosserieRoadster
- Cilinderinhoud948 cm3
- Topsnelheid137 km/h
- Vermogen39 pk
- Koppel74 Nm
De auto
Als er een auto is die de grondbeginselen van de auto het dichtst benadert, is het waarschijnlijk de Lotus Seven S1. Vier wielen, een motor, een stuur en de mogelijkheid om er nog een beetje lekker in te zitten, veel meer heeft de liefhebber van sportief autorijden ook niet nodig. De eerste auto die Colin Chapman in (enigszins) grote aantallen bouwde, diende voor veel replicabouwers als voorbeeld. In ver doorontwikkelde vorm leeft de Lotus Seven zelfs nog steeds voort, maar dan met de merknaam Caterham op het neusje.
Reportage
Van Lotus-oprichter Colin Chapman mochten zijn auto's geen grammetje te veel wegen. Wij hebben met zes van deze lichtgewicht auto's gereden: de Lotus Seven S1, de Lotus Elite, de Lotus Elan Sprint, de Lotus Europa S2, de Lotus Esprit Turbo en de Lotus Elise S1.
Lees verderSpecificaties Lotus Seven S1
Carrosserie
- Aluminium carrosserie zonder portieren
- V: dubbele draagarmen, schroefveren, telescoopschokdempers
- A: starre as, schroefveren, telescoopschokdempers
- Remmen v/a: trommels
Techniek
- L/B/H: 3404 / 1524 / 940 mm
- Wielbasis: 2184 mm
- Leeggewicht: 390 kg
- Gebouwd van 1957 tot 1960, aantal: 242
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h in ca. 12,5 sec.
- Topsnelheid: 137 km/h
- Verbruik: ca. 9,0 l/100 km (1 : 11,1)