- LandItalië
- Periode1971 - 1978
- CarrosserieCoupé
- Cilinderinhoud4719 cm3
- Topsnelheid271 km/h
- Vermogen310 pk
- Koppel440 Nm
De auto
Maserati is een merk met hoge toppen en diepe dalen. In commercieel opzicht wist de Italiaanse fabrikant zelden munt te slaan uit de grote successen op het racecircuit. Vele eigenaars volgden elkaar op – in je jaren 70 was het Citroën (dat zelf ook al niet in blakende gezondheid verkeerde) die een helpende hand bood. Uit deze periode stammen modellen als de Bora en de Khamsin. Hun V8-motor is een Italiaans huzarenstukje en hun onderstel -met de van Citroën bekende veerbollen- is goed voor veel comfort. Dit maakt deze GT’s echter wel zeer complex.
Reportage
Maserati weet als geen ander merk ongeremde kracht op een stijlvolle wijze te verpakken – en dat al honderd jaar lang. Ter gelegenheid van dit jubileum gaan we op stap met de twee laatste paradepaardjes uit de klassieke periode van het merk: de Bora en de Khamsin.
Lees verderSpecificaties Maserati Bora V8
Carrosserie
- Zelfdragende tweedeurs carrosserie van staal
- Wielophanging v/a: trapeziumvormige draagarmen, schroefveren, telescopische schokdempers, stabilisator
- Kogelkringloopbesturing
- Remmen v/a: schijven
- Banden v/a: 215/70 R 15
- Lichtmetalen wielen v/a: 6,5 x 15
Techniek
- L/B/H: 4335 / 1768 / 1134 mm
- Wielbasis: 2600 mm
- Spoorbreedte v/a: 1470/1440 mm
- Leeg-/totaalgewicht: 1500 / 1700 kg
- Tankinhoud: 90 l: gebouwd van 1971 tot 1978, aantal: 524
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h in ca. 6,5 sec.
- Topsnelheid: 271 km/h
- Verbruik: ca. 22 l/100 km (1 : 4,5)