- LandItalië
- Periode1973 - 1983
- CarrosserieCoupé
- Cilinderinhoud4930 cm3
- Topsnelheid267 km/h
- Vermogen320 pk
- Koppel440 Nm
De auto
Maserati is een merk met hoge toppen en diepe dalen. In commercieel opzicht wist de Italiaanse fabrikant zelden munt te slaan uit de grote successen op het racecircuit. Vele eigenaars volgden elkaar op – in je jaren 70 was het Citroën (dat zelf ook al niet in blakende gezondheid verkeerde) die een helpende hand bood. Uit deze periode stammen modellen als de Bora en de Khamsin.
Maserati heeft bij de Khamsin gekozen voor een naam die boekdelen spreekt; Khamsin duidt op een ‘warme woestijnwind’ in Egypte. Zijn V8-motor als Italiaans huzarenstukje en zijn onderstel, met de van Citroën bekende veerbollen, is goed voor veel comfort bij de Maserati Khamsin. Dit maakt deze GT echter wel zeer complex.
Reportage
Maserati weet als geen ander merk ongeremde kracht op een stijlvolle wijze te verpakken – en dat al honderd jaar lang. Ter gelegenheid van dit jubileum gaan we op stap met de twee laatste paradepaardjes uit de klassieke periode van het merk: de Bora en de Khamsin.
Lees verderSpecificaties Maserati Khamsin
Carrosserie
- Zelfdragende tweedeurs carrosserie van staal
- Wielophanging v/a: trapeziumvormige draagarmen, schroefveren, telescopische schokdempers, stabilisator
- Bekrachtigde tandheugelbesturing
- Remmen v/a: schijven
- Banden v/a: 235/60 R 15
- Lichtmetalen wielen v/a: 7,5 x 15
Techniek
- L/B/H: 4400 / 1804 / 1140 mm
- Wielbasis: 2550 mm
- Spoorbreedte v/a: 1440/1470 mm
- Leeg-/totaalgewicht: 1600 / 1750 kg
- Tankinhoud: 90 l: gebouwd van 1973 tot 1983, aantal: 435
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h in ca. 6,4 sec.
- Topsnelheid: ca. 267 km/h
- Verbruik: ca. 25 l/100 km (1 : 4,0)