- LandDuitsland
- Periode1954 - 1957
- CarrosserieCoupé
- Cilinderinhoud2996 cm3
- Topsnelheid260 km/h
- Vermogen215 pk
- Koppel275 Nm
De auto
Een icoon van de autogeschiedenis, anders kun je de Mercedes 300 SL niet noemen. Met zijn wulpse vormen, de exotische vleugeldeuren en zijn indrukwekkende prestaties spreekt de Mercedes 300 SL Gullwing enorm tot de verbeelding. Ook bijzonder is de direct ingespoten zescilinder lijnmotor, de eerste ooit in een straatauto. Bij zijn introductie in 1954 is de Mercedes 300 SL bovendien de snelste auto ter wereld. Hij is dan ook gebaseerd op een auto die in voor de racerij is ontwikkeld. Afhankelijk van de eindoverbrenging bezorgt de 215 pk sterke motor de Mercedes 300 SL een topsnelheid van 235 tot 260 km/h. Als klassieker is de Mercedes 300 SL duurder dan hij nieuw ooit is geweest. Goede exemplaren brengen ruim boven de 1 miljoen euro op.
Reportage
Max Hoffman. Onthoud die naam. De Amerikaanse Mercedes-importeur porde de bazen van Mercedes begin jaren vijftig op om een sportwagen op de markt te brengen. Het resultaat werd 's werelds eerste supercar: de Mercedes 300 SL. Tegenwoordig is het een van de meest begeerlijke klassiekers.
Lees verderSpecificaties Mercedes 300 SL (1956)
Carrosserie
- Stalen buizenframe, carrosserie van staal met aluminium panelen
- 2 vleugeldeuren
- V: dubbele draagarmen, schroefveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- A: pendelas, schroefveren, telescoopschokdempers
- Kogelkringloopbesturing
- Remmen v/a: trommels
- Banden v/a: 6.50-15
Techniek
- L/B/H: 4520 / 1790 / 1300 mm
- Wielbasis: 2400 mm
- Spoorbreedte v/a: 1385 / 1435 mm
- Leeggewicht: 1295 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 1515 kg
- Tankinhoud: 100 l
- Gebouwd van 1954 tot 1957
- Productieaantal: 1400
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 10,0 sec.
- Topsnelheid: 208-260 km/h (afh. van eindoverbrenging)
- Verbruik: ca. 9,5 l/100 km (1 : 10,5)