- LandDuitsland
- Periode1978 - 1986
- CarrosserieStationwagon
- Cilinderinhoud2299 cm3
- Topsnelheid180 km/h
- Vermogen136 pk
- Koppel205 Nm
De auto
Nee, de Mercedes-Benz 230 TE heeft geen turbomotor. De T in de modelnaam staat voor Touristik und Transport. Dat is in de jaren zeventig Mercedes jargon voor ‘Estate’. In 1978, twee jaar na de introductie van de W123 serie, is het T-model de eerste in serie gebouwde Mercedes stationwagon. De W123 T wordt met diverse motoren leverbaar, met de 280 TE en de 300 TD als topversies. Een fijne variant is de 230 TE. Zijn 136 pk sterke viercilinder injectiemotor zorgt voor adequate prestaties en een redelijk verbruik. Het rijcomfort is nog altijd zeer acceptabel. Dat is mede te danken aan de hydraulisch gedempte achteras met niveauregeling. Ruimte biedt de Mercedes 230 TE in overvloed.
Reportage
Tot de komst van de Volvo 265 en de Mercedes 230 TE was het niet erg sexy om in een stationwagon rond te rijden. Je had er een nodig voor je schilderwerk, je hele gezin (als je wat al te actief was tussen de lakens) of voor het trekken van je boot. De Peugeot 504 Familiale is nog een stationwagon van de oude stempel. Wij brengen de grote drie bij elkaar voor een vergelijk.
Lees verderKoopadvies
Ook al zette Mercedes-Benz de T-serie in de markt als een luxueuze stationwagon voor toeristische en transportdoeleinden, het werkelijke leven zag er in de meeste gevallen van het bijna 200.000 keer gebouwde model heel wat rauwer uit. Dat is de reden dat de meeste T's tot moes zijn gereden. De exemplaren die nog over zijn, slijten hun bestaan als liefhebbersauto, al dan niet gerestaureerd. Voor een origineel exemplaar kan de vraagprijs oplopen tot boven de 25.000 euro. Een gebruikte T met meer dan 200.000 kilometer kan voor rond de 7000 euro worden aangeschaft. De diesels (240 en 300) zijn niet meer geliefd vanwege ons kille belastingklimaat.
Lees verderSpecificaties Mercedes-Benz 230 TE (1985)
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal, 5 portieren
- V: dubbele draagarmen, reactiearmen, schroefveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- A: onafhankelijke oph. met schuin geplaatste geleidearmen, schroefveren, telescoopschokdempers, niveauregeling, stabilisator
- Kogelkringloopbesturing
- Remmen v/a: schijven
- Banden v/a: 195/70R14
- Wielen 6,5 x 14
Techniek
- L/B/H: 4687 / 1826 / 1462 mm
- Wielbasis: 2700 mm
- Spoorbreedte v/a: 1549 / 1529 mm
- Leeggewicht: 1435 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 2110 kg
- Tankinhoud: 70 l
- Gebouwd van 1978 tot 1986
- Productieaantal: 199.000
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: n.n.b.
- Topsnelheid: 180 km/h
- Verbruik: 10,5 l/100 km (1 : 9,5)