- LandVerenigd Koninkrijk
- Periode1967 - 1969
- CarrosserieOverige
- Cilinderinhoud1275 cm3
- Topsnelheid155 km/h
- Vermogen77 pk
- Koppel109 Nm
De auto
Knuffelkar, designicoon, game changer en rallykanon – de Mini Cooper S is het allemaal. Halverwege de jaren vijftig gaf Leonard Lord, directeur van de British Motor Company, Alec Issigonis de opdracht een kleine, zuinige, maar volwaardige auto te ontwerpen. Issigonis ontwierp de Austin Mini Seven / Morris Mini Minor. De auto had een dwars voorin geplaatste motor, voorwielaandrijving en een compacte rubbervering. Er kwamen ook snelle versies, de Mini Cooper en de Mini Cooper S. De relatief ruime Mini werd niet alleen omarmd door gewone automobilisten, maar ook door coureurs. De Mini Cooper S behaalde vele sportieve successen, onder meer in de Rally van Monte Carlo.
Reportage
Ondanks hun bescheiden afmetingen hebben de Mini Cooper S en de Peugeot 205 GTI sensationele rallysuccessen op hun naam staan. Verder waren de straatversies gebouwd volgens hetzelfde praktische recept: dwars voorin geplaatste motor, voorwielaandrijving en een relatief grote wielbasis. Maar daarmee houden de overeenkomsten op. Een ontmoeting tussen twee oude rallykanonnen.
Lees verderSpecificaties MINI Cooper S
Carrosserie
- Zelfdragende tweedeurs carrosserie van staal met subframe voor en achter
- V: dubbele draagarmen, rubberen veerelementen, schokdempers
- A: geleide-armen, rubberen veerelementen, schokdempers
- Tandheugelbesturing
- Remmen v/a: schijven / trommels
- Banden: 145 R 10
- Lichtmetalen wielen: 4,5 x 10
Techniek
- L/B/H: 3054 / 1410 / 1350 mm
- Wielbasis: 2030 mm
- Spoorbreedte v/a: 1233 / 1210 mm
- Leeggewicht/max. toelaatbaar gewicht: 670 / 910 kg
- Tankinhoud: 2 x 20 l
- Mk2 gebouwd van 1967 tot 1969, aantal: Morris 2687, Austin 3642
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h in 11,5 sec.
- Topsnelheid: 155 km/h
- Verbruik: ca. 10,0 l/100 km (1 : 10,0)