- LandDuitsland
- Periode1967 - 1977
- CarrosserieSedan
- Cilinderinhoud498 cm3
- Topsnelheid180 km/h
- Vermogen115 pk
- Koppel162 Nm
De auto
Een ontmoeting van ingenieur Felix Wankel met de ontwikkelingschef van NSU in de jaren vijftig leidt in 1967 tot de futuristische NSU Ro 80. Wankels rotatiemotor onder de kap van de NSU Ro 80 kent nauwelijks bewegende delen en draait prachtig trillingvrij. Bovendien biedt hij ondanks zijn compacte afmetingen een imposante 115 pk. Helaas kampt de motor ook met olielekkage, veel defecten en een hoog benzineverbruik. Het enthousiasme over de snelle, comfortabele en futuristische NSU Ro 80 wordt spoedig overschaduwd door de ellende met de onvoldoende doorontwikkelde motor. Uiteindelijk wordt de Ro 80 de ondergang van het ooit zo succesvolle auto- en motorfietsmerk.
Reportage
Maar zelden verschijnt er een auto die de klok daadwerkelijk jaren vooruit zet, een trendsetter die zelfs in de nadagen van zijn lange loopbaan nog steeds als voorbeeld dient voor de nieuwe orde. De Citroën DS, de NSU Ro 80, de Renault 16 en de Saab 99 zijn zulke trendsetters.
Lees verderKoopadvies
Eigenaren van de mooiste Ro 80's doen zelden afstand van hun auto. Daarom is het vinden van een exemplaar in topconditie vooral een kwestie van geduld. De meeste auto's die te koop staan, bieden ruimte voor verbetering. Een voordeel is dat de Ro 80 gedurende zijn tienjarige loopbaan nauwelijks is veranderd; je hoeft voor onderdelen zelden op het bouwjaar van de auto te letten. Meer voordelen: de technische expertise binnen NSU-kringen is enorm en de onderdelenvoorziening is uitstekend. Als de techniek in een gezonde conditie verkeert, is de Ro 80 een heel betrouwbare auto.
Lees verderSpecificaties NSU Ro 80 (1976)
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal, 4 portieren
- V: McPherson-veerpoten met rubberen hulpveren, draagarmen, stabilisator
- A: onafh. ophanging met getrokken draagarmen, schroefveren, rubberen hulpveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- Tandheugelbesturing, bekrachtigd
- Remmen v/a: schijven / schijven
- Banden v/a: 175 HR 14
- Wielen v/a: 5 J x 14
Techniek
- L/B/H: 4780 / 1760 / 1410 mm
- Wielbasis: 2860 mm
- Spoorbreedte v/a: 1480 / 1434 mm
- Leeggewicht: 1290 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 1740 kg
- Tankinhoud: 83 l
- Gebouwd van 1967 tot 1977
- Productieaantal: 37.402
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 14,2 sec.
- Topsnelheid: ca. 180 km/h
- Verbruik: ca. 17,4 l/100 km (1 : 5,7)