- LandFrankrijk
- Periode1959 - 1965
- CarrosserieSedan
- Cilinderinhoud851 cm3 cm3
- Topsnelheid130 km/h
- Vermogen42 pk
- Koppel69 Nm
De auto
Hoe innovatief de PL 17 ook was, helaas kon hij niet voorkomen dat het Franse automerk Panhard ten onder ging. De PL 17 uit 1959 is een doorontwikkeling van de Dyna. Naast als vierdeurs sedan, was hij ook als cabriolet en als Break te koop. Toen Citroën in 1965 alle aandelen van Panhard kreeg, werd de productie van de PL 17 gestaakt en hield het merk op te bestaan.
Reportage
De innovatieve Panhard PL 17 kon de teloorgang van het Franse merk Panhard niet voorkomen. Dat is jammer, want met zijn destijds vooruitstrevende techniek is het nog steeds erg leuk om met de auto een uitstapje over glooiende, bochtige wegen te maken.
Lees verderKoopadvies
Voor Panhard-liefhebbers die de complexiteit van de meeste modellen liever uit de weg gaan, is de PL 17 een zeer geschikte auto. Het kost niet veel moeite een goed exemplaar te vinden en de verkoopprijzen zijn doorgaans relatief laag. Gebruik is essentieel voor een goede conditie van de techniek, daarom is het verstandig op zoek te gaan naar een auto die wordt aangeboden door een kenner. Onderdelen zijn lang niet allemaal even gemakkelijk te vinden, hiervoor is de Nederlandse Panhard-club het juiste adres. Peter Breed in Heemskerk is gespecialiseerd in het onderhoud van Panhards.
Lees verderSpecificaties Panhard PL 17
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal
- 4 portieren
- V: draagarmen, dwarsgeplaatste bladveer, schokdempers
- A: starre as, geleide-armen, torsieveren, schokdempers
- Remmen v/a: trommels
- Banden v/a: 145 x 380
Techniek
- L/B/H: 4582 / 1657 / 1460 mm
- Wielbasis: 2570 mm
- Leeggewicht: 838 kg
- Gebouwd van 1959 tot 1965
- Productieaantal: 150.000
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 26 s
- Topsnelheid: 130 km/h
- Verbruik: ca. 6,0 l/100 km (1 : 16,7)