- LandFrankrijk
- Periode1986 - 1995
- CarrosserieCabriolet
- Cilinderinhoud1580 cm3
- Topsnelheid185 km/h
- Vermogen105 pk
- Koppel132 Nm
De auto
Begin jaren tachtig was Peugeot flink aan het kwakkelen. In 1983 kwam de redding in de vorm van de compacte Peugeot 205. De betaalbare Peugeot 205 Cabriolet droeg bij aan zijn populariteit. De spannendste Peugeot 205 Cabriolet was de CTI, die gebaseerd was op de 205 GTI. Zo waren het onderstel en de 1,6-liter viercilinder met 115 pk hetzelfde. Al snel volgde een versie met katalysator, die 105 pk leverde. Er zijn ook verschillen met de dichte 205: van de GTI verscheen een sterke variant met 130 pk, die aan de CTI voorbijging. Bij de facelift van 1987 werd het dashboard van de 205 Cabriolet vernieuwd. In 1990 volgde een tweede facelift, en een jaar later kreeg de kap elektrische bediening. Nog altijd oogt de Peugeot 205 Cabriolet ontzettend leuk. Het dak neemt nauwelijks plaats in achter de passagiers, waardoor de kofferruimte vrij groot is. Nadeel is dat de achterruit van goedkoop plastic is. De Peugeot 205 CTI heeft uitstekende rijeigenschappen: de auto is licht en stuurt snel en soepel door bochten.
Koopadvies
Het succesrecept van de Peugeot 205 Cabriolet was dat je voor relatief weinig geld open kon rijden. Zo werd het voor veel mensen ineens mogelijk een vierpersoons cabriolet te kopen. De CTI is een van de leukste versies, omdat hij zijn techniek deelt met de legendarische Peugeot 205 GTI. De speciale editie Roland Garros is aantrekkelijk vanwege zijn fraaie kleurstelling: donkergroen met een witte kap en deels wit leer van binnen. Het aanbod van alle versies van de 205 Cabriolet is behoorlijk groot, maar naar een goed exemplaar moet je lang zoeken.
Lees verderSpecificaties Peugeot 205 CTI
Carrosserie
- Carrosserie van staal
- 2 portieren, hand- of elektrisch bediende softtop
- V: McPherson-veerpoten, draagarmen, stabilisator
- A: torsie-as met geleide-armen, torsieveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- Tandheugelbesturing
- Remmen v/a: gevent. schijven / trommels
- Banden v/a: 185/60 HR 14
Techniek
- L/B/H: 3701 / 1570 / 1379 mm
- Wielbasis: 2421 mm
- Spoorbreedte v/a: 1311/1240 mm
- Leeggewicht: 904 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 1265 kg
- Tankinhoud: 50 l
- Gebouwd van 1986 tot 1995
- Productieaantal (CTI/CT/Roland Garros): 72.000
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 10,1 s
- Topsnelheid: 185 km/h
- Verbruik: 7,5 l/100 km (1 : 13,3)