- LandVerenigde Staten
- Periode1970 - 1970
- CarrosserieCoupé
- Cilinderinhoud7206 cm3
- Topsnelheid290 km/h
- Vermogen390 pk
- Koppel665 Nm
De auto
Op de Plymouth Road Runner Superbird lijkt bepaald geen hogere wiskunde te zijn losgelaten. De manshoge vleugel op het achterdek en het spitse neusstuk ogen primitief en lomp. Vergis je echter niet: de vormgeving van de Plymouth Road Runner Superbird is voor een belangrijk deel in de windtunnel bepaald. Daarbij riep de Chrysler Corporation zelfs de hulp in van oud-NASA-medewerkers. Slechts een kleine zestig exemplaren werden in de geweldige kleur Sublime Green gespoten.
Reportage
In hun jacht naar de winst op de Amerikaanse NASCAR-circuits, raakten Chrysler en Ford in een steeds kostbaarder wordende strijd verwikkeld. Aan de ontwikkeling van de Plymouth Road Runner Superbird uit 1970 kwam zelfs lucht- en ruimtevaarttechniek te pas. Is het de investering waard geweest?
Lees verderSpecificaties Plymouth Road Runner Superbird (1970)
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal, 2 portieren
- V: dubbele draagarmen, torsieveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- A: starre as, bladveren, telescoopschokdempers
- Kogelkringloopbesturing (bekr.)
- Remmen v/a: schijven / trommels
- Banden v/a: Goodyear Polyglas GT - F60 x 15
- Wielen v/a: 7J x 15
Techniek
- L/B/H: 4730 / 1780 / 1530 mm
- Wielbasis: 2835 mm
- Spoorbreedte v/a: 1516 / 1491 mm
- Leeggewicht: 1717 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: n.n.b.
- Tankinhoud: 75 l
- Gebouwd in 1970
- Productieaantal: 1935
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: ca. 6,5 sec.
- Topsnelheid: ca. 290 km/h
- Verbruik: n.n.b.