- LandDuitsland
- Periode1977 - 1996
- CarrosserieCoupé
- Cilinderinhoud4664 cm3
- Topsnelheid255 km/h
- Vermogen310 pk
- Koppel400 Nm
De auto
Het verhaal van de Porsche 928 is bekend. Hij werd ontwikkeld ter vervanging van de 911, hij verscheen op het verkeerde moment en liefhebbers van Porsche moesten er niets van hebben. Toch is er op de snelweg geen betere Porsche denkbaar dan een 928. Hij biedt luxe, comfort, ruimte, snelheid en schoonheid. Kortom: dit zou wel eens de ideale Porsche kunnen zijn.
Reportage
Hoe je favoriete speelgoed uit je vroege jeugd invloed kan hebben op je latere loopbaan. Zoals die lichtbruine Porsche 928 van Matchbox die ik vroeger had. En nog altijd heeft deze gedoodverfde opvolger van de Porsche 911 een warm plekje in mijn autohart.
Lees verderKoopadvies
De Porsche 928 is qua aanschaf een redelijk betaalbare auto, maar hij kent ook vele belangrijke aandachtspunten. Het kost veel tijd en geld om storingen en defecten te (laten) verhelpen. Een sluitende onderhoudshistorie, liefst inclusief alle facturen, is een absolute must. Als de auto altijd met zorg is behandeld, hoeft een hoge kilometerstand geen struikelblok te zijn. Goede auto's van voor de facelift worden zeldzaam, het aanbod 928's van na 1987 is een stuk groter.
Lees verderSpecificaties Porsche 928 S (1986)
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal, portieren, motorkap en achterklep van aluminium
- V: dubbele draagarmen, schroefveren, schokdempers, stabilisator
- A: onafh. multilink-ophanging, schroefveren, schokdempers, stabilisator
- Bekrachtigde tandheugelbesturing
- Remmen v/a: gevent. schijven, ABS
- Banden v/a: 225/50 ZR 16
Techniek
- L/B/H: 4447 / 1836 / 1282 mm
- Wielbasis: 2500 mm
- Spoorbreedte v/a: 1549 / 1521 mm
- Leeggewicht: 1520 kg
- Gebouwd van 1977 tot 1996
- Productieaantal: 61.172
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 6,2 sec.
- Topsnelheid: 255 km/h
- Verbruik: n.n.b.