- LandFrankrijk
- Periode1965 - 1980
- CarrosserieHatchback
- Cilinderinhoud1647 cm3
- Topsnelheid170 km/h
- Vermogen93 pk
- Koppel129 Nm
De auto
De Renault 16 was in 1965 de eerste hatchback in de hogere prijsklasse. De opvolger van de conservatieve Renault Frégate bood behalve een moderne vijfdeurs carrosserie ook innovatieve techniek. Net als de R4 heeft de Renault 16 voorwielaandrijving, verder onderscheidt hij zich met onafhankelijke wielophanging voor en achter, torsievering en een aluminium motor. In totaal zijn er ruim 1,8 miljoen Renaults 16 gebouwd. Topversie was de in 1973 geïntroduceerde TX. De Renault 16 TX had een grotere, krachtiger motor (93 pk) en een luxere uitrusting dan de goedkopere versies. Uiterlijk is de TX te herkennen aan de dubbele koplampen, de grotere richtingaanwijzers en sportieve Gordini-wielen.
Reportage
Maar zelden verschijnt er een auto die de klok daadwerkelijk jaren vooruit zet, een trendsetter die zelfs in de nadagen van zijn lange loopbaan nog steeds als voorbeeld dient voor de nieuwe orde. De Citroën DS, de NSU Ro 80, de Renault 16 en de Saab 99 zijn zulke trendsetters.
Lees verderKoopadvies
Er zijn in 15 jaar tijd bijna 1,9 miljoen Renaults 16 gebouwd. Toch is de auto maar bij een kleine groep liefhebbers uitgegroeid tot een begeerd verzamelobject. Dat drukt de waarde: voor de prijs van een goede Citroën DS koop je tegenwoordig drie uitstekende R16's – als je er tenminste eentje vindt, want het aanbod is beperkt. Doordat veel R16-liefhebbers zo fanatiek zijn, vormt de onderdelenvoorziening geen enkel probleem. Bepaalde componenten zijn inmiddels zeldzaam of helemaal niet meer verkrijgbaar, maar met wat aanpassingen kost het weinig moeite om een auto rijdende te houden.
Lees verderSpecificaties Renault 16 TX (1978)
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal, 5 portieren
- V: dubbele draagarmen, torsieveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- A: onafh. ophanging met getrokken draagarmen, torsieveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- Tandheugelbesturing
- Remmen v/a: schijven / trommels
- Banden v/a: 155 x 14
- Wielen v/a: n.n.b.
Techniek
- L/B/H: 4237 / 1628 / 1460 mm
- Wielbasis l/r: 2650 / 2715 mm
- Spoorbreedte v/a: 1342 / 1292 mm
- Leeggewicht: 1030 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 1490 kg
- Tankinhoud: 50 l
- Gebouwd van 1965 tot 1980, productieaantal: 1.845.959 (alle R16’s)
Prestaties
- 0-100 km/h: ca. 12,5 sec.
- Topsnelheid: 170 km/h
- Verbruik: ca. 10,0 l/100 km (1 : 10,0)