- LandFrankrijk
- Periode1947 - 1961
- CarrosserieSedan
- Cilinderinhoud748 cm3
- Topsnelheid95 km/h
- Vermogen22 pk
De auto
Vlak na de Tweede Wereldoorlog presenteert Renault de 4 CV. De auto heeft een luchtgekoelde viercilinder lijnmotor achterin en achterwielaandrijving. Bijzonder voor zo’n compacte auto is dat hij standaard vier portieren heeft. Met de hulp van Amedeo Gordini, bijgenaamd ‘De Tovenaar’, ontwikkelt Renault de 4 CV R1063 Le Mans. In plaats van de standaard 22 pk levert deze snelle variant maar liefst 43 pk, goed voor een topsnelheid van 140 km/h. Dit is de oervader van alle latere Renaults Gordini. Er worden tussen 1951 en 1954 slechts zestig R1063’s gebouwd, terwijl er tot 1961 maar liefst 1,1 miljoen gewone Renaults 4 CV van de band lopen.
Reportage
De meeste autoliefhebbers kennen de Renault 8 Gordini uit de jaren 60 en 70 wel. Maar de naam Gordini deed de harten van Renault-liefhebbers al veel eerder sneller kloppen. Waar komt die naam eigenlijk vandaan? Aan de hand van vier klassiekers duiken wij in Renaults sportieve historie.
Lees verderSpecificaties Renault 4 CV R1063 Le Mans
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal
- 4 portieren
- V: dubbele draagarmen, schroefveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- A: pendelas, schroefveren, telescoopschokdempers
- Remmen v/a: trommels
- Banden v/a: 135 x 400
Techniek
- L/B/H: 3620 / 1430 / 1470 mm
- Wielbasis: 2100 mm
- Leeggewicht: 530 kg
- Gebouwd van 1951-1954
- Productieaantal: ca. 60
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: ca. 20,0 s
- Topsnelheid: 140 km/h
- Verbruik: n.n.b