- LandFrankrijk
- Periode1966 - 1970
- CarrosserieSedan
- Cilinderinhoud1255 cm3
- Topsnelheid175 km/h
- Vermogen110 pk
- Koppel125 Nm
De auto
In 1964 wordt de Renault 8 Gordini gepresenteerd. Met behulp van Renault-tuner Amedeo Gordini – ook wel bekend als De Tovenaar – is het vermogen flink opgeschroefd. Uiterlijk is de R8 Gordini te herkennen aan zijn knalblauwe carrosserie met witte racestrepen. In 1966 komt de sterkste Renault 8 Gordini op de markt: de 1300 met 110 pk.
Reportage
De meeste autoliefhebbers kennen de Renault 8 Gordini uit de jaren 60 en 70 wel. Maar de naam Gordini deed de harten van Renault-liefhebbers al veel eerder sneller kloppen. Waar komt die naam eigenlijk vandaan? Aan de hand van vier klassiekers duiken wij in Renaults sportieve historie.
Lees verderSpecificaties Renault 8 Gordini 1300 (R1135)
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal
- 4 portieren
- V: dubbele draagarmen van ongelijke lengte, schroefveren, telescoopschokdempers
- A: pendelas met geleide-armen, schroefveren, telescoopschokdempers
- Remmen v/a: schijven
- Banden v/a: 135 R 15
Techniek
- L/B/H: 3995 / 1490 / 1370 mm
- Wielbasis: 2270 mm
- Leeggewicht: 860 kg
- Gebouwd van 1966-1970
- Productieaantal: 8981 (type R1134: 2626)
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 12,3 s
- Topsnelheid: 175 km/h
- Verbruik: 11,4 l/100 km (1 : 8,8)