- LandFrankrijk
- Periode1973 - 1975
- CarrosserieCoupé
- Cilinderinhoud1605 cm3
- Topsnelheid220 km/h
- Vermogen127 pk
- Koppel142 Nm
De auto
Met zijn compacte afmetingen, krachtige motor en lichtgewicht constructie, had de Renault Alpine A110 alle talenten om uit te blinken in de autosport. En dat gebeurde ook: in 1973 wonnen de Fransen maar liefst 6 rally’s in het wereldkampioenschap en daarmee de titel. Een groot voordeel van de Renault Alpine A110, is het veelvuldig gebruik van standaard Renault-techniek.
Reportage
De Renault Alpine A110 was een compromisloze sportwagen. Met deze auto zette Renault nieuwe maatstaven. Geen wonder dat Renault deze rallylegende als voorbeeld nam voor de in 2017 geïntroduceerde Alpine A110.
Lees verderKoopadvies
Als je een A110 koopt, kan dat je leven veranderen. Dat komt deels omdat je na een rit verslaafd bent en je je in elke andere auto waarin je daarna rijdt kapot verveelt. Ten tweede omdat glazvezelweefsel, polyesterhars en slijpstof deel gaan uitmaken van je leven. Ten derde heb je nauwelijks meer de tijd voor andere hobby's. Het leukst zijn de 1300-modellen, die nog over een pendelas beschikken. Minder dynamisch, maar wel wat veiliger zijn de 1600's met de achterwielophanging van de A310.
Lees verderSpecificaties Renault Alpine A110 1600 SC
Carrosserie
- Carrosserie van glasvezel op stalen buizenchassis, 2 portieren
- V: draagarmen, schroefveren, schokdempers, stabilisator
- A: dubbele driehoekige draagarmen, schroefveren, schokdempers
- Tandheugelbesturing
- Remmen v/a: schijven
- Banden v/a: 165/13 HR
- Wielen (lichtmetaal) v/a: 6,5 x 13
Techniek
- L/B/H: 3850 / 1450 / 1130 mm
- Wielbasis: 2100 mm
- Spoorbreedte v/a: 1315 / 1346 mm
- Leeggewicht: 800 kg
- Tankinhoud: 50 l
- Gebouwd van 1973 tot 1975
- Productieaantal: ca. 420 (A110 totaal: 7500)
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: ca. 8,0 sec.
- Topsnelheid: ca. 220 km/h
- Verbruik: ca. 10-12 l/100 km