- LandFrankrijk
- Periode1992 - 2000
- CarrosserieHatchback
- Cilinderinhoud2435 cm3
- Topsnelheid220 km/h
- Vermogen165 pk
- Koppel211 Nm
De auto
De in 1992 geïntroduceerde Renault Safrane behield de behoudende hatchbackstilering van zijn voorganger: de Renault 25. Het model was er met voor- en vierwielaandrijving, met vier-, vijf- of zescilindermotoren. Twee jaar na de marktlancering van de Safrane volgde de Biturbo. Van dat sportieve topmodel – 262 pk uit een dubbelgeblazen V6 – zijn niet meer dan 806 exemplaren gebouwd.
Reportage
De vijfcilinder sterft uit. Onder druk van het fenomeen ‘downsizing’ heeft hij in rap tempo plaatsgemaakt voor de viercilinder en in enkele gevallen zelfs de driecilinder. De vijfcilinder leeft voort in onze herinnering als een prachtig klinkende machine. We brengen een Renault Safrane, een Volvo 850 en een Lancia Kappa bij elkaar en genieten nog een keer.
Lees verderKoopadvies
Zijn grote Renaults het niet waard om te bewaren? Zodra ze ouder worden, lijkt geen mens nog belangstelling te hebben. Dat is natuurlijk gunstig voor de prijzen die voor de Safrane gevraagd worden: een exemplaar met een ton of twee op de teller koop je voor nog geen 1000 euro. Maar juist door deze lage waarde bestaat ook het gevaar dat er flink bezuinigd is op het onderhoud. Inmiddels begint de verkrijgbaarheid van nieuwe onderdelen een probleem te worden.
Lees verderSpecificaties Renault Safrane 2.5 RXE
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal, vijf portieren
- V: McPherson-veerpoten, draagarmen, reactiearmen, stabilisator
- A: onafh. multilink-oph., schroefveren, schokdempers, stabilisator
- Remmen v/a: schijven
- ABS
- Banden v/a: 195/65 R15
- Wielen 6,5 x 15
Techniek
- L/B/H: 4770 / 1821 / 1440 mm
- Wielbasis: 2761 mm, spoorbreedte v/a: 1529 / 1491 mm
- Leeggewicht: 1470 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 2080 kg
- Gebouwd van 1992 tot 2000
- Productieaantal: ca. 310.000
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 9,1 sec
- Topsnelheid: 220 km/h
- Verbruik: 11,7 l/100 km (1 : 8,5)