- LandVerenigd Koninkrijk
- Periode1968 - 1976
- CarrosserieSedan
- Cilinderinhoud3528 cm3
- Topsnelheid185 km/h
- Vermogen184 pk
- Koppel273 Nm
De auto
De Rover 3500 P6 lijkt een vrij conservatieve auto. Met stijlvolle, klassieke sedanlijnen, omlijst door traditioneel chroomwerk. Binnenin zetten leer en houtaccenten de toon. Maar onderhuids verbergt de uit 1963 stammende Rover P6 bijzondere trekjes. Zo heeft de auto een gecompliceerde voorwielophanging en schijfremmen rondom. Het interieur is ontworpen op veiligheid en bevat gordels voor alle inzittenden. In 1968 wordt de Rover P6 leverbaar met een V8-motor, afkomstig van Buick. Deze compacte aluminium achtcilinder is vrijwel even lang en zwaar als Rovers eigen viercilinder motoren. Maar de Rover 3500 P6 heeft veel meer vermogen dan zijn viercilinder broers. Dat bezorgt hem prestaties die in 1968 zonder meer indrukwekkend zijn.
Reportage
Als je de Rover 3500 P6 en de Rover 3500 SD1 naast elkaar zet, kun je nauwelijks geloven dat dit auto’s van hetzelfde merk zijn. Laat staan dat ze van dezelfde ontwerper komen. Toch is de Rover SD1 in 1976 de directe opvolger van de P6. Qua design mag de SD1 dan een revolutie betekenen, onderhuids is juist de Rover P6 vooruitstrevender.
Lees verderKoopadvies
De Series I is beter dan de Series II (vanaf 1970). Vooral vanaf 1973, toen Rover onder British Leyland viel, was het met de motivatie van de fabrieksarbeiders slecht gesteld. Ze legden het werk bij wijze van spreken al neer als ze het oneens waren met de hoeveel-heid melk die de kantinejuffrouw in de thee deed. Daarnaast waren de kwaliteitscontroles van een abominabel niveau. Motor en transmissie zijn desondanks redelijk bulletproof. Bij Karels P6 zijn ze nog origineel en ongereviseerd.
Lees verderSpecificaties Rover 3500 (1971)
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal
- 4 portieren
- V: dubbele draagarmen, horizontaal geplaatste schroefveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- A: DeDion-as met Watt-stangen, draagarmen, schroefveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- Worm-en-rolbesturing
- Remmen v/a: gevent. schijven / schijven (bij differentieel gemonteerd)
- Banden v/a: 185/80 HR 14
- Wielen: 6J x 14
Techniek
- L/B/H: 4540 / 1680 / 1416 mm
- Wielbasis: 2625 mm
- Spoorbreedte v/a: 1356 / 1314 mm
- Leeggewicht: 1334 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 1765 kg
- Tankinhoud: 68 l
- Gebouwd van 1968-1976
- Productieaantal: 79.057
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: ca. 10,5 s
- Topsnelheid: 185 km/h
- Verbruik: 12,8 l/100 km (1 : 7,8)