- LandZweden
- Periode1955 - 1960
- CarrosserieSedan
- Cilinderinhoud748 cm3
- Topsnelheid120 km/h
- Vermogen33 pk
- Koppel71 Nm
De auto
Eind 1955 wordt in Zweden de Saab 93 gepresenteerd. Het is een sterk aangepaste Saab 92, met een grotere, driecilinder tweetaktmotor, een 12V elektrisch systeem en een aangepaste achterwielophanging. De Saab 93 is het eerste model van de kersverse autofabrikant dat naar het buitenland wordt geëxporteerd. Met de 92 had Saab zich al voorzichtig op de rallysport gestort. Maar het grote succes komt met de 93 en de latere 96. Met name Erik Carlsson boekt aansprekende resultaten, waaronder twee zeges in de Rallye Monte Carlo. Sterk punt van de kleine voorwielaandrijver is zijn fenomenale wegligging. Hierdoor laat hij veel grotere en sterker gemotoriseerde concurrenten achter zich. Ook in klassiekerrally’s zijn de Saabs 92, 93 en 96 nog veelgeziene gasten.
Reportage
Als Rik van Lochem de kans kreeg, zou hij het liefste in de Mille Miglia starten. En dus voegde hij een Saab 93 uit 1957 toe aan zijn klassiekerverzameling. Maar voordat de auto klaar was voor de 1000-mijlsrace, moest er nog wel wat gesleuteld worden ...
Lees verderKoopadvies
In 1956 treedt Saab voor het eerst buiten de Zweedse landsgrenzen met de 93. Dit model is een doorontwikkeling van de 92, met een krachtigere driecilinder tweetaktmotor, een nieuwe versnellingsbak, schroefveren in plaats van torsiestaven, een 12-volts elektrisch systeem en een gemoderniseerd uiterlijk. Met de komst van de 93B in 1957 verdwijnt de tweedelige voorruit en in 1959 krijgt de 93F portieren die aan de voorkant scharnieren. In totaal bouwt Saab 52.731 exemplaren van de 93. De sportieve GT750, met twee carburateurs en 50 pk, is veruit de meest waardevolle versie. Van dit type zijn slechts 605 exemplaren gebouwd, waarvan er destijds 546 naar Noord-Amerika zijn verscheept.
Lees verderSpecificaties Saab 93 (1957)
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal, 2 portieren
- V: dubbele draagarmen, schroefveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- A: U-vormige starre as, schroefveren, telescoopschokdempers
- Tandheugelbesturing
- Remmen v/a: trommels
- Banden v/a: 5.20 x 15
Techniek
- L/B/H: 4010 / 1570 / 1470 mm
- Wielbasis: 2448 mm
- Spoorbreedte v/a: 1220 / 1220 mm
- Leeggewicht: 780 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: n.n.b.
- Tankinhoud: 36,4 l
- Gebouwd van 1955 tot 1960
- Productieaantal: 52.731
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: ca. 40 sec.
- Topsnelheid: 120 km/h
- Verbruik: ca. 8,5 l/100 km (1 : 11,8)