- LandFrankrijk
- Periode1972 - 1976
- CarrosserieSedan
- Cilinderinhoud1294 cm3
- Topsnelheid170 km/h
- Vermogen82 pk
- Koppel108 Nm
De auto
In 1970 bouwde Simca op basis van de succesvolle Simca 1000 de Simca Rallye, met 53 pk. Net als van de Renault 8 Gordini, kwamen er later ook sterkere versies. Hoogtepunt was de 82 pk sterke Simca Rallye 2 (1972-1976). De kleine gifkikker is leuk speelgoed, en door z’n betere gewichtsverdeling is hij minder venijnig dan de Simca Rallye 1 met 60 pk.
Reportage
Een krachtkuurtje en de nodige uiterlijke opsmuk gaf menig burgerlijke gezinsauto eind jaren zestig een sportieve uitstraling. Zo kregen zelfs de kopers van een Ford Taunus 15M, een Opel Kadett of een Simca 1000 plotseling raceaspiraties.
Lees verderReportage
Lang voordat ook maar iemand van de Golf GTI of andere hot hatchbacks had gehoord, wisten mannen als Amedeo Gordini, Carlo Abarth en John Cooper allang waar Abraham de kleine potjes scherpe mosterd haalde. Volgens hun receptuur bouwde NSU onder meer de NSU 1200 TT en kwam Simca met de heftige Simca Rallye 2. Zeker die laatste gold als heter dan heet ...
Lees verderKoopadvies
Een goede Simca Rallye 2 is minimaal even zeldzaam als een mooie NSU 1200 TT. Dat komt niet alleen door het lage productieaantal, maar ook door de vele in het harnas gesneuvelde exemplaren en de zeer kwetsbare carrosserie.
Lees verderSpecificaties Simca Rallye 2 (1972)
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal, 4 portieren
- V: onafh. oph. met draagarmen, dwarse bladveer
- Stabilisator
- Telescoopschokdempers a: onafh. oph., schuingeplaatste draagarmen, schroefveren
- Telescoopschokdempers
- Besturing via tandheugel
- Remmen v/a: schijven
- Banden v/a: 145 R 13
Techniek
- L/B/H: 3795 / 1385 / 1396 mm
- Wielbasis: 2220 mm
- Spoorbreedte v/a: 1260 / 1275 mm
- Leeggewicht: 875 kg
- Tankinhoud: 50 l
- Gebouwd van 1972 tot 1976
- Productieaantal: 5000
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 11,8 s
- Topsnelheid: 170 km/h
- Verbruik: 9,8 l/100 km (1 : 10,2)