- LandJapan
- Periode1967 - 1997
- CarrosserieSedan
- Cilinderinhoud3995 cm3
- Topsnelheid180 km/h
- Vermogen162 pk
- Koppel289 Nm
De auto
De eerste Toyota Century was gebaseerd op de Crown Eight (1964 – 1967) en bleef maar liefst dertig jaar in productie. Net als zijn tegenstrevers van Bentley en Rolls-Royce wordt de grote Japanse luxesedan grotendeels met de hand gebouwd. De tweede (1997 – 2016) en derde generatie van de Century lijken qua uiterlijk als twee druppels op het oermodel.
Reportage
Zo nu en dan rijst de vraag wat de beste auto ter wereld is. Maakt Rolls-Royce hem, is het de Mercedes S-klasse of gaat een Ferrari met de eer strijken? Dik dertig jaar geleden dongen de Japanners op de achtergrond mee naar de titel. We kennen maar heel weinig auto’s die met zoveel zorg gebouwd zijn als de Toyota Century.
Lees verderSpecificaties Toyota Century
Carrosserie
- Stalen vierdeurs carrosserie, zelfdragend
- V: McPherson-veerpoten, draagarmen, stabilisator
- A: starre as met geleide-armen en Panhard-stang, schroefveren, schokdempers, stabilisator
- Remmen v/a: schijven
- Banden: 205/70 SR 14
Techniek
- L/B/H: 5102 / 1890 / 1450 mm
- Wielbasis: 2860 mm
- Leeggewicht: ca. 2030 kg
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: n.n.b.
- Topsnelheid: ca. 180 km/h
- Gem. verbruik: n.n.b.
- Geen prijs bekend