- LandDuitsland
- Periode1962 - 1976
- CarrosserieCoupé
- Cilinderinhoud1493 cm3
- Topsnelheid138 km/h
- Vermogen54 pk
- Koppel106 Nm
De auto
Bij Volkswagen werd de Karmann-Ghia – die leverbaar was als coupé of cabriolet – aangeduid als Typ 14. Het model combineerde de aandrijflijn van de Kever met een design van het Italiaanse Carrozzeria Ghia. Zijn carrosserie werd met de hand gebouwd bij Karmann.
Reportage
U kent het Amerikaanse gezegde ongetwijfeld: “There's no substitute for cubic inches.” O nee? In dit verhaal kun je al je lol op met 598 cc! Dat was in de jaren zestig voldoende voor een grote grijns op je gezicht. En nog steeds, hebben we proefondervindelijk kunnen vaststellen.
Lees verderKoopadvies
De laatste jaren zijn de prijzen van de Volkswagen Karmann-Ghia enorm de lucht in geschoten. Niet zo vreemd als je bedenkt dat hij de ongecompliceerde boxercharme van de Volkswagen Kever combineert met sexy Italiaanse lijnen. Technisch kent de Karmann-Ghia weinig onoverkomelijke problemen. Roest is daarentegen Volkswagen-vijand nummer 1. Helaas houdt de verkrijgbaarheid van het plaatwerk geen gelijke tred met het wegroesten ervan.
Lees verderSpecificaties Volkswagen Karmann-Ghia 1500
Carrosserie
- Ruggengraatchassis met carrosserie van staal, 2 portieren
- V: aslichaam met dubbele draagarmen, torsieveren, telescoopschokdempers, stabilisator
- A: pendelas, torsieveren, telescoopschokdempers,
- Worm-en-rolbesturing
- Remmen v/a: schijven/trommels
- Banden v/a: 165 SR 15
- Wielen: 4,5 x 15
Techniek
- L/B/H: 4140 / 1634 / 1330 mm
- Wielbasis: 2400 mm
- Spoorbreedte v/a: 1316 / 1350 mm
- Leeggewicht: 850 kg
- Max. toelaatbaar gewicht: 1160 kg
- Tankinhoud: 40 l
- Gebouwd (in Brazilië) van 1962 tot 1976
- Productieaantal (coupés in Brazilië): 51.900
Prestaties
- Acceleratie 0-100 km/h: 20,0 sec.
- Topsnelheid: 138 km/h
- Verbruik: 10,0 l/100 km (1 : 10,0)