- LandZweden
- Periode1986 - 1991
- CarrosserieCoupé
- Cilinderinhoud2316 cm3
- Topsnelheid195 km/h
- Vermogen182 pk
- Koppel260 Nm
De auto
Het Italiaanse designhuis Bertone slaagde erin de bonkige Volvo 740 om te toveren in deze fraaie Volvo 780. In 1986 kwam de superdeluxe coupé op de markt, destijds de duurste Volvo ooit. Benzineliefhebbers konden kiezen uit diverse viercilinder turbomotoren of een V6. In sommige landen was de Volvo 780 ook als turbodiesel leverbaar. Dan lag de van Volkswagen afkomstige 2,4-liter zes-in-lijn onder de kap. Aanvankelijk had de Volvo 780 een starre achteras, maar in 1990 maakte die plaats voor een multilink-ophanging. Ook als klassieker is de 780 vrij prijzig. Omdat de auto erg betrouwbaar is, zijn z’n onderhoudskosten goed in de hand te houden.
Reportage
Coupés behoorden decennialang tot de portefeuille van elke zichzelf respecterende autofabrikant. De Volvo 780 en de Mercedes 300 CE bereikten enige tijd geleden de respectabele leeftijd van dertig jaar. Wij brengen ze bij elkaar.
Lees verderKoopadvies
Vergeleken met de eerder Bertone-coupé van Volvo, de 262C, is de Volvo 780 het toonbeeld van elegantie. Het model is nauw verwant aan de Volvo 760 en Volvo 740 en wordt gekenmerkt door dezelfde betrouwbaarheid. De zescilinder motoren zijn echter minder bulletproof dan de viercilinders. Dankzij de goede onderdelenvoorziening vormen technische problemen echter zelden een onoverkomelijk probleem. Door de lastige verkrijgbaarheid van carrosseriedelen kan roest- of aanrijdingsschade wel voor veel hoofdbrekens zorgen.
Lees verderSpecificaties Volvo 780
Carrosserie
- Zelfdragende carrosserie van staal
- 2 portieren
- V: McPherson-veerpoten, draagarmen, schroefveren, schokdempers, stabilisator
- A: semi-onafhankelijke multilink-ophanging, schroefveren, schokdempers
- Tandheugel
- Remmen v/a: gevent. schijven/schijven
- Banden 205/60 HR 15
Techniek
- L/B/H 4794/1750/1400 mm
- Wielbasis: 2770 mm
- Leeggewicht: 1560 kg
- Acceleratie 0-100 km/h: 11,5 s
- Topsnelheid: 195 km/h
- Gem. EU-verbruik: 11 l/100 km (1 : 9,1)