Je gekoesterde klassieker wil je het liefst niet blootstellen aan te veel regen, modder en kou. Om nog maar te zwijgen van gladheid, sneeuw en pekel. Daarom verdwijnen veel klassiekers vanaf nu in de stalling. Hieronder geven we 10 tips voor een gezonde overwintering.
Voor de meeste klassiekerrijders is het een weloverwogen keuze om hun auto ‘s winters op stal te zetten. Maar valt uw auto in de overgangsregeling voor de houderschapsbelasting, dan móét hij van december tot en met februari wel van de openbare weg af. Anders betaalt u alsnog de volle mep aan de Belastingdienst, in plaats van het kwarttarief.
10 tips voor winterstalling klassieker:
1. Alles staat of valt met een geschikte stallingsruimte. Deze moet droog zijn en goed geventileerd. In een vochtige ruimte kunnen vocht en roest alsnog veel schade aanrichten.
2. Uiteraard moet de auto schoon en droog worden opgeborgen. Het liefst na een langere rit, waarbij de techniek goed op bedrijfstemperatuur is gekomen. Zo blijft er geen vocht in de motor en het uitlaatsysteem achter.
3. Voor de broodnodige ventilatie van het interieur en de kofferruimte kunt u de ruiten of de portieren en de achterklep het beste op een kier lieten staan. In dat geval dient u er wel zeker van te zijn dat de stallingsruimte vrij van ongedierte is!
4. Sluit de accu aan op een druppellader. Als de stalling niet vorstvrij is, kunt u de accu beter thuis neerzetten. Dat scheelt in de levensduur.
5. Gooi de benzinetank vol. Bij voorkeur met superbenzine van BP of Competition 102 van Firezone. In tegenstelling tot de meeste andere benzinesoorten bevatten deze twee benzines geen of nauwelijks ethanol. Ethanolhoudende benzine veroudert snel en daar houdt uw auto niet van.
6. Pomp de banden extra hard op, tot 3,5 à 4 bar. Hiermee voorkomt u vierkante banden. Maar ook met extra harde banden blijft het slim om de auto in het winterseizoen een paar keer van zijn plek te rollen.
7. En wanneer u toch in de stalling bent, trap dan ook een paar keer het koppelingspedaal in en bedien eveneens het rempedaal. Zo houdt u het hydraulisch systeem gangbaar.
8. Zet de auto niet op de handrem. Die kan vast gaan zitten. Zet liever de versnellingsbak in 1 of de achteruit.
9. Mocht u op een zonnige winterdag in de verleiding komen om toch een ritje te maken, bedenk dan dat er ook op een droge winterweg pekelstof kan liggen. Dit hecht zich in alle hoeken en gaten aan het metaal om vervolgens zijn verwoestende werk te doen.
10. Is de stallingsperiode achter de rug? Begin het nieuwe klassiekerseizoen dan goed met een onderhoudsbeurt en verse vloeistoffen. Laat ook de remvloeistof op veroudering controleren.
