Tegenwoordig rollen in de NedCar-fabriek in Born Mini’s van de band, maar dertig jaar geleden was Volvo nog eigenaar. Er was in 1988 reden voor een feestje. Niet alleen omdat Nederland net Europees kampioen voetballen was geworden, maar ook omdat er een gloednieuw Nederlands model werd gepresenteerd: de Volvo 440.
Voorwielaandrijving
De Volvo 440 was een vijfdeurs gezinswagen met grote achterklep, die veel techniek deelde met de Volvo 460 en Volvo 480. In tegenstelling tot zijn voorganger, de door Daf ontwikkelde Volvo 340, had de 440 voorwielaandrijving. Volvo had even de tijd genomen voor zijn nieuwste model. De voorbereidingen voor de Volvo 440 waren al in 1978 gestart. In september 1980 was het eerste prototype klaar. Mét voorwielaandrijving. Het ontwerp leek al behoorlijk op dat van de latere 440. Ook de erg succesvolle Volvo 850 uit 1991 was overigens het resultaat van de denksessies die begonnen in 1978.

Jan Wilsgaard
De Volvo 480 was al in 1986 gepresenteerd en was een gedurfde creatie van ontwerper Rob Koch. De 440 was braver, maar niet zo oubollig als de Volvo 340 die hij opvolgde. De overeenkomsten met de grotere Volvo-modellen uit Zweden waren veel duidelijker geworden. Het design van de Volvo 440 wordt toegeschreven aan de Nederlander Peter van Kuilenburg. Dat is niet helemaal terecht, het daadwerkelijke ontwerp is afgeleid van het prototype G4, dat werd ontworpen door hoofdontwerper Jan Wilsgaard.
ABS optioneel
De Volvo 440 werd voorzien van 1,6-, 1,7- of 2,0-liter viercilinders met een enkele bovenliggende nokkenas. De 1,7-liter motor was van een turbo voorzien. Renault leverde de motoren, maar ze werden voor Volvo bij Porsche in Weissach fijngeslepen. De Volvo 440 had een praktische achterbank die in twee delen neergeklapt kan worden. Het middelste gedeelte van het dashboard was naar de bestuurder gericht. Optioneel kon je de Volvo 440 met ABS bestellen, drie jaar later verschenen airbags en gordelspanners op de optielijst.
Volvo 440 Estate
Een jaar na de 440 werd de 10 centimeter langere Volvo 460 gepresenteerd. Beide auto’s bleven tot 1996 in productie en werden opgevolgd door de S40 en V40. Hoewel van de 440 nooit een Estate is verschenen, ontwikkelt het Franse Heuliez wel een prototype. Het Nederlandse bedrijf Toncar bood bovendien een ombouwpakket aan waarmee de 440 toch tot een Estate kan worden getransformeerd. Volvo had overigens geen toestemming voor deze ombouw gegeven. Er verscheen ook een rallyversie van de Volvo 440, die was voorzien van een 2,3-liter motor met 715 pk en vierwielaandrijving.