Dit jaar vieren we 40 jaar ABS. In 1978 lazen we in de krant over een nieuw remsysteem van Mercedes dat niet blokkeert: “Het ABS als aanvulling op het remsysteem voorkomt bij de noodstop dat de wielen blokkeren.”
En, zo gaat het bericht verder: “Het is zelfs mogelijk door gelijktijdig te remmen en te sturen ook in kritieke gevallen ongevallen te voorkomen. Bovendien zorgt ook de slipregeling ervoor dat de door de banden op het wegdek overgebrachte remkrachten ten volle worden benut.”
‘Geen vrijbrief voor egoïsten’
Het bericht sloot af met een waarschuwing: “ABS is echter geen vrijbrief voor ruwaards en onverantwoordelijke egoïsten achter het stuur.” Zo, die kunnen ruwaards en onverantwoordelijke egoïsten in hun zak steken.
Het krantenbericht vindt zijn oorsprong op de testbaan bij de Mercedes-fabriek in Untertürkheim bij Stuttgart. De aldaar in 1978 aanwezige journalisten leren in een dat het Anti-Blokkeer-Systeem met een computer het verschil in rotatiesnelheid meet van elk wiel tijdens het remmen.
Als de snelheid te snel afneemt (bijvoorbeeld bij remmen op een gladde weg) en de wielen kans lopen te blokkeren, vermindert de computer automatisch de remdruk. Het wiel versnelt weer en de remdruk neemt weer toe, waardoor het wiel afremt. Dit proces wordt in luttele seconden meerdere keren herhaald.

ABS standaard
Met de kennis van nu klinkt het allemaal heel logisch en vanzelfsprekend, maar veertig jaar geleden was een computer al revolutionair. Laat staan zo’n slim veiligheidssysteem. ABS wordt in 1978 voor het eerst tegen meerprijs (2217,60 DM) gemonteerd op de Mercedes S-klasse. Nu klinkt het natuurlijk leuk, 40 jaar ABS. Maar het in 1978 gepresenteerde systeem zit pas sinds oktober 1992 standaard op alle Mercedessen. Een jaar eerder was Saab het eerste merk dat al zijn modellen standaard met antiblokkeersysteem aanbood. In de daaropvolgende jaren volgden steeds meer merken het Zweedse voorbeeld.

De eerste huis-tuin-en-keukenauto met standaard ABS aan boord was echter de Ford Scorpio. Deze grote Europese Ford kon al vanaf 1985 op volle kracht remmen zonder te blokkeren. Dat was één van de redenen dat de Scorpio de titel Auto van het Jaar 1986 in de wacht sleepte.
Bij nieuwe auto’s is ABS sinds juli 2004 een verplicht onderdeel van de standaarduitrusting.