Vandaag staan we stil bij de veertigste verjaardag van de Fiat Ritmo. Aangezien auto in 1978 op de markt verscheen, wordt hij tegenwoordig tot de klassiekers gerekend. Het verdient ook drie hoeraatjes dat elke veertig jaar oude Fiat Ritmo daardoor is vrijgesteld voor motorrijtuigenbelasting.
Eerste Fiat met naam
De Fiat Ritmo is de eerste na-oorlogse Fiat met een naam in plaats van een nummer. Hij wordt gepresenteerd op de autobeurs van Turijn en staat datzelfde jaar al bij de Nederlandse dealer. De hatchback heeft de vorm van een Renault 14, maar niemand haalt de twee modellen door elkaar dankzij de unieke voorbumper die tot halverwege de koplampen doorloopt. Ook maken de kunststof bumpers onderdeel uit van de carrosserie en dat is eind jaren zeventig bijzonder.

Fiat Ritmo en lasrobots
Dat de Ritmo onderhuids veel overeenkomsten vertoont met zijn voorganger (de Fiat 128), is niet iets waar Fiat graag de nadruk op legt. In plaats daarvan verkondigen de Italianen vol trots dat de Ritmo wordt gebouwd door volautomatische lasrobots.
Scrol verder voor een twee minuten durende YouTube-video waarin robots die iets te veel wiebelen een Ritmo in elkaar zetten. Ter informatie: de Ritmo werd naar het Verenigd Koninkrijk en Noord-Amerika geëxporteerd als Fiat Strada.
Vrijstelling en overgangsregeling
De vrijstelling voor klassiekers geldt voor alle motorrijtuigen die minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. De Belastingdienst hanteert hiervoor de datum van de eerste toelating. Voor de vrijstelling maakt het niet uit of de klassieker op benzine, diesel of lpg rijdt.
Dan is er nog de overgangsregeling. Die is bedoeld voor motorrijtuigen die nog geen 40 jaar oud zijn, maar in gebruik werden genomen vóór 1 januari 1988 en uitsluitend op benzine rijden. Let goed op die datum, want veel mensen denken dat 25 jaar de grens is voor de overgangsregeling, maar dat is niet zo.