Ruim een maand geleden begon Aston Martin met de productie van de DB5 Continuation. En nu is het eerste exemplaar van 25 stuks klaar. Maar waarom zou je ruim 3 miljoen euro betalen voor een auto waarmee je niet de openbare weg op mag? Nou, bijvoorbeeld omdat-ie dezelfde James Bond-gadgets heeft als de Aston Martin DB5 uit de 007-film Goldfinger … zeggen ze.
Het is 56 jaar geleden dat de Goldfinger in première ging. Behalve hoofdrolspeler Sean Connery had ook diens auto een glansrol in de derde James Bond-film. De Aston Martin DB5 was in 1963 in productie gegaan en de fabrikant zag wel brood in een heldenrol naast de bekendste spion ter wereld.

Niet de openbare weg op
Diverse Bond-films, 900 DB5’s een halve eeuw later heeft de DB5 nog niets van zijn glans verloren. Daar haakt Aston Martin graag op in, door de 007-connectie nog eens flink uit te melken met een speciale versie van de auto, de DB5 Continuation. Vanwege alle moderne milieu-eisen mag de auto in de meeste landen niet de openbare weg op, toch denkt Aston Martin minimaal 25 rijkaards te kunnen strikken.

Nepgeweren
De eerste DB5 van de beperkte oplage, intern ook wel Job 1 genaamd, is inmiddels af. In onderstaande video laat-ie een aantal van zijn Bond-foefjes zien. Zo kun je achterliggers van je afschudden met een rookgordijn of een oliespoor (alweer vanwege het milieu is dat natuurlijk geen echte olie). Daarnaast behoren roterende kentekenplaten, nep-machinegeweren, een kogelwerend scherm voor de achterruit, ramrozetten in voor- en achterbumper en gesimuleerde uitschuifmessen tot de 007-gadgets. Het klapdak voor de schietstoel om ongewenste bijrijders te laten hemelen, is een optie.
Bakelieten telefoon
Binnen in de Aston Martin DB5 Continuation kan de speelse miljonair zich helemaal James Bond wanen. Daartoe heeft-ie van alles tot zijn beschikking. Bijvoorbeeld een namaak-radarscherm om boeven op te sporen, een bakelieten telefoon, een schietknop in de pook en tuimelschakelaars in de tunnelconsole voor de andere 007-gadgets. Onder de bestuurdersstoel zit een opbergla voor wapens en er is ook een afstandsbediening om de trukendoos buiten de auto te bedienen.

007 spelen
Je ziet het, als je als rijkaard met deze nagemaakte Bond-auto kidnappers op afstand denkt te houden, kom je van een koude kermis thuis. De machinegeweren zijn nep, de bandenmessen zijn niet echt en je de achtervolgers in een levensgevaarlijke slip brengen gaat ook al niet lukken … Het blijft due echt bij nulnulzeventje spélen …

Zes-in-lijn
Wat er wél echt en origineel is aan de Aston Martin DB5 Continuation? Het ontwerp, de aluminium carrosserie en de zescilinder lijnmotor met vier liter inhoud en drie SU-carburateurs. Nummer één is klaar, de rest volgt na ieder 4500 uur productietijd en wordt in de tweede helft van 2020 aan de klanten afgeleverd.



