Britse roadsters behoren tot de populairste klassieke auto’s in ons land. Voeg dat bij het diamanten jubileum van de Austin-Healey 3000 en je hebt de ideale hoofdrolspeler voor ons restauratieverhaal. En niet zomaar eentje. Het is een zeldzaam exemplaar van de golden beige uitzwaai-editie uit 1967.
Eveneens populair is de Alfa Romeo Giulia GT. Als u de aanschaf overweegt, helpen we in Classic Cars Magazine 35 met een uitgebreid koopadvies. Maar er is meer …

Wie aan klassiekers uit de jaren vijftig denkt, ziet algauw auto’s als de Citroën DS, de Porsche 356 en de Cadillac Fleetwood voor zich. Maar wie herinnert zich nog de bestelwagen van de bakker en de pick-up van de aannemer? In Classic Cars Magazine 35 zetten we vier van deze werkpaarden van de wederopbouw in het zonnetje: een Daf 750 Pick-up, een Fiat Topolino Pick-up, een brandweerwagen op basis van de Morris Minor en een schitterende Tempo Matador.
Geen werkpaard, maar wel uit dezelfde periode, is de Buick Special. Het is een glimmend slagschip, behangen met met wagonladingen chroom.

Wat was de eerste Japanse klassieker?
Met twee paradijsvogels van rond de millennium-wisseling maken we een enorme sprong in de tijd. Toch maken de Volkswagen New Beetle RSi en de Renault Clio Sport V6 nostalgische gevoelens in ons los. Verder maken we een spannende rit in de zeer exclusieve en peperdure Toyota 2000GT – de eerste Japanse auto die de klassiekerstatus verwierf. En terecht!
Minder exclusief, maar inmiddels ook zeer begeerlijk, zijn de coupés van eind jaren 60, begin 70 die we met elkaar vergelijken: de Audi 100 Coupé S, de Lancia 2000 Coupé en de Mercedes 250 C.

Bergen verzetten met 15 pk
Verder gaan we een alpinistisch avontuur aan met een fragiele BMW 3/15 uit 1929 – met 750 cc en 15 pk. We maken de oversteek naar Utah om kennis te maken met de oervader van de Buggy. Voor een rit met de schitterende Peugeot 404 Cabriolet hoeven we minder ver van huis, maar dat mag de pret niet drukken.
We vertellen u ook waarom de Autobianchi A112 zo belangrijk was voor Fiat en wat de Austin Allegro tot een flop maakte. Hoe komt een 29-jarige Nijmegenaar aan een Cadillac uit 1960? En voor welk dashboard heeft Grover zijn bontjas uitgetrokken? We kijken terug naar 1964, het geboortejaar van de Ford Mustang. Wat gebeurde er toen nog meer? Lees het in Classic Cars Magazine 35. En o ja, we hebben in dit nummer ook onze meest sexy top 10 ooit!
